Juss og samfunn

Kannibalisme et fremmedord for svenske næringsliveksperter

For Dagens Industri går fremgang på web hånd i hånd med fremgang i avisen.

Herman Berg
22. sep. 1999 - 13:41

Dagens Industri (DI) hadde første halvår i år en økning på 3.400 solgte eksemplarer på papirutgaven. Dermed er opplaget nå oppe i 112.800 eksemplarer, noe som gjør at avisen stadfester sin posisjon som den største i Norden (for eksempel selger konkurrenten Finanstidningen kun 16.100 eksemplarer, ifølge Tidningsstatistik).

Nå viser nye tall fra TS Netcheck/RelevantKnowledge i Sverige at det har vært en ekstrem økning også i bruken av webtjenesten det siste året. Ser vi bort fra middagsaviser som Expressen og Aftonbladet, er DI.se den nest største morgenavisen på nettet, langt foran for eksempel "Svenskan", Svenska Dagbladet.

De ferskeste tallene fra august på hverdager viser at Dagens Nyheter er størst med 112.000 besøkende i gjennomsnitt mandag til fredag, mens DI ligger på 106.000. Neste på listen er Svenskan med 31.000 besøkende. Og konkurrenten Finanstidningen har bare 16.000 web-besøkende hver dag.

På ett år har DI økt fra en million besøkende til to og en halv million i august i år.

Noe av hemmeligheten ligger i at ledelsen ikke ser på webutgaven som noen trussel mot papiravisen.
- Nett-tjenesten er bygd opp for å utfylle avisen og inneholder en rekke ulike tjenester som man trenger i jobben, sier ansvarlig for di.se Lars Stahre som holdt et innlegg under konferansen "Nyhetsformidling i Nye Medier" i Stocholm i dag.


I tilbudet til abonnentene ligger muligheten å lese morgensdagens papiravis allerede klokken 22.00 dagen før. Og hele avisen blir lagt ut på nettet, enten du abonnerer eller ikke, klokken 06:00 samme dag.

Børskurser, analyser og kortversjon av dagens nyheter er det som trekker flest lesere, mens det også er muligheter å hive seg med på en chat om dagens børshendelser med likesinnede.

Når det gjelder ny teknologi og moderne publisering, er suksessen mer begrenset. Som digi.no skrev om i går (se sak nedenfor), bruker DI Televison rundt 25.000 kroner for ti minutters videoopptak som de fleste av abonnentene ikke en gang kan se på grunn av tekniske hindringer.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra