JUSS OG SAMFUNN

Kartlegges av søppelkassene

Tar cookiene fra nettet til gaten.

Denne uskyldige søppelkassen i London plukket opp tusenvis av MAC-adresser fra forbipasserendes telefoner da selskapet bak gjorde et forsøk i sommer. Selskapet som eier de reklamefinansierte søppelkassene  håper å kunne bruke denne type informasjon til blant annet å selge målrettet reklame.
Denne uskyldige søppelkassen i London plukket opp tusenvis av MAC-adresser fra forbipasserendes telefoner da selskapet bak gjorde et forsøk i sommer. Selskapet som eier de reklamefinansierte søppelkassene håper å kunne bruke denne type informasjon til blant annet å selge målrettet reklame. Bilde: Renew
14. aug. 2013 - 07:37

OPPDATERT: London har satt ned foten for dette forsøket. Les det siste i saken her.

En nytt type søppelkasse har blitt satt opp i Londons finansdistrikt. Det interessante med søppelkassene er at noen av dem har blitt utstyrt med teknologi som «sniffer» opp MAC-adressen til forbipasserende sin smarttelefon.

MAC-adressen sier blant annet hvilken telefon det er snakk om. Men systemet vil også kunne finne ut hvor en person er på vei og i hvilen fart. Skjermer på søppelkassene, som systemet er montert på, vil på bakgrunn av denne informasjonen vise skreddersydde annonser basert på informasjonen.

Det er det britiske oppstartsselskapet Renew som står bak den nye teknologien, som de har døpt Renew ORB og som ble prøvd ut tidligere i sommer.

Informasjonen de nye søppelkassene kan trekke ut er potensielt svært verdifulle til annet enn å vise skreddersydde reklamer. For eksempel, skriver selskapet i en pressemelding, kan man få et godt bilde av markedsandelen smarttelefoner innenfor et gitt område. I første rekke dreier dette seg om den såkalte Square Mile i City, London, som kanskje har verdens høyeste konsentrasjon av finansfolk.

Det skal ikke mye fantasi til å forstå at denne type informasjon er verdt mye penger for de rette. Butikker og eiendomsforvaltere som vil finne det perfekte stedet for en ny restaurant eller butikk er bare et av eksemplene.

I en pressemelding skriver toppsjefen i Renew at den nye teknologien vil tilføre et helt nytt aspekt til gateannonsering.

– Skjermer, postere og billboards har alltid vært en del av å bygge merkevare og selge et budskap. Globale selskaper som Coca Cola har bygget opp store virksomheter på disse prinsippene, som tradisjonelt har belaget seg på verdi fremfor måling i realtid. Ved bruk av Renew ORB-teknologien så gir vi informasjonskapselen til gaten («we will cookie the street») og implikasjonene vil være store for dette mediet, sier Renew-sief Kaveh Memari.

Løsningen fra Renew bygger på teknologi og analyseverktøy fra det britiske selskapet Presence Orb, som har slagordet: «A cookie for the real world.» Det er nettopp det løsningen er. Akkurat som en informasjonskapsel på nettet registrerer dine surfebevegelser, vil deres scanning av MAC-adresser til smarttelefoner i gaten kunne hente ut mye verdifull informasjon.

På nettsiden til Presence Orb har de også lagt inn en «opt out» funksjon, hvor du kan registrere dine enheter – som da blir slettet fra basene deres.

Spørsmålet er om dette er lovlig slik europeiske personvernregler i dag er utformet. Nettavisen GigaOM omtalte denne saken i forrige uke og trekker frem «Artikkel 29-gruppen», som består av datatilsynene i alle EU landene.

Deres holdning er at kombinasjonen av unike MAC-adresser samt kalkulerte plasseringsdata skal behandles som personopplysninger. Da må man har eksplisitt samtykke til å hente inn informasjonen. Men Artikkel 29-gruppen er bare et rådgivende organ, og det juridiske grunnlaget for den nye annonseringstjenesten er ikke klar.

Uansett gir «gatebaserte cookies» en ny utfordring til personvernet og grensedragningen mot datainnsamlinger. Kort fortalt: Bør man kunne «opt out» eller «opt in»?

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.