Bedriftsteknologi

Kaster seg på britisk gratiskarusell

British Telecom kaster seg inn i kampen om de britiske nettbrukerne. Nå skal telegiganten kutte priser så det spruter, mens nye strategier klekkes ut.

Sigvald Sveinbjørnsson
8. mars 2000 - 14:31

Det er brutt ut full priskrig i det britiske nettaccess-markedet, og bare de tunge aktørene med flere bein å stå på kommer til å overleve "blodbadet" som nå er under oppseiling.

Først var det AltaVista som slapp gratisbomben. Mot en årlig avgift på knappe 120 kroner skulle selskapet levere nettilgang med tellerskritt. Siden har flere lansert planer om tilsvarende gratistjenester, blant annet det amerikanske kabelselskapet NTL.

Les om AltaVista og NTL::
Svarer AltaVista - gjør Internett HELT gratis
Får Internett til 120 kroner i året

Nå skal British Telecommunications (BT) møte konkurransen fra de aggressive nettselskapene. I en nyrevidert plan for Internett som introduseres 1 juni i år, kutter BT priser så det spruter.


BTs kunder skal da kun betale 15,25 pund, eller noe over 200 kroner i måneden for ubegrenset Internett-tilgang, inklusive linjeleie. Tilbudet gjelder dog bare i helger og på kveldene. Utenom disse tidene blir prisen 1 pence per minutt for surfingen. Det skriver den britiske avisen Financial Times.

For å sukre tilbudet litt ekstra tilbyr BT de som velger denne pakken, hele 80 minutter med gratis samtaletid i måneden. Selskapet har også spesialpriser til de som vil bruke nettet mye, og til de som bruker det lite.

Oppmerksomheten ledes nå over på den ledende ISP-aktøren i Storbritannia, Freeserve som var med på å innføre gratishysteriet i den engelske netthverdagen. Det var nemlig Freeserv som gav kunden gratis nett-tid, mens selskapet bare skummet tellerskrittene og reklamen.

Financial Times skriver at det ventes en langt mer aggressiv holdning fra BTs side når ISP- og Internettmarkedet tetter seg ytterligere til.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.