Kildekoden til Half-Life 2 stjålet

Kildekoden til det mye omtalte, men ennå ikke lanserte dataspillet Half-Life 2, er blitt stjålet.

Daglig leder for Valve Software, Gabe Newell, bekrefter i et innlegg til et diskusjonsforum ved nettstedet HalfLife2.Net at kildekoden til Half-Life 2 er blitt stjålet. Ifølge nettstedet Eurogamer.net skal kildekoden nå være tilgjengelig på Internett.

    Les også:

Det hele skal ha startet med at noen har fått uautorisert tilgang til Newells e-postkonto. Dette skjedde i dagene rundt den 11. september. Dette ble senere oppdaget ved å se sammenligne trafikken på e-postserveren med Newells reisekalender.

Kort tid etterpå begynte Newells maskin å oppføre seg merkelig. For eksempel førte høyreklikk med musen på eksekverbare filer til at Utforskeren krasjet. Han var ikke i stand til å finne noe virus eller trojaner som kunne forårsake problemet, men reformaterte likevel harddisken og reinstallerte systemet. De neste ukene merke Newell mistenkelig aktivitet på hans webbaserte e-postkonto.

Omkring den 19. september skal noen ha kopiert hele treet med kildekode til Half-Life 2.

Newell skriver at ved et eller annet tidspunkt, skal noen ha installert tastaturmonitorer på flere av maskinene ved Valve. Newell mistenker at dette er gjort ved å utnytte en bufferfeil i forhåndsvisningen i Outlook. Han mistenker at det er snakk om en spesielt utviklet utgave av programvaren RemoteAnywhere som ikke har vært kjent tidligere, siden antivirusverktøyene ikke har fanget den opp.

Newell ber nå om hjelp fra spillmiljøet for å finne fram til de som måtte stå bak udåden.

Ifølge Eurogamer.net inneholder kildekoden som er spredt på Internett blant annet selve motoren i spillet, men all form for grafikk mangler. Det skal likevel være mulig å kompilere kildekoden og starte opp programmet. Selv om det ikke er mulig å spille av spillet, kan kildekoden avsløre programmeringsløsninger som Valve nok ikke har ønsket å dele med andre, for eksempel konkurrentene. I tillegg kan tilgangen på kildekoden gjøre det enklere for utviklere å lage "cheats" og "hacks" som spillerne kan benytte.

Til toppen