Kina et mekka for mobilprodusenter

Det kinesiske markedet er i ferd med å bli en gullgruve for mobilprodusenter, og løfter Sony Ericsson.

Selv om marginene har skrumpet for Sony Ericsson, kan de nye UMTS-telefonene og kameramobilene få fart på salget. I tilegg knyttes det store forventninger til Kina som marked.

Sony Ericsson har fått i oppdrag å bygge ut kinesiske Guangdong Mobiles GSM-nett i Guandondprovinsen. Kontrakten er på over fem milliarder kroner.

Ericsson skal levere infrastruktur til både program- og maskinvare til Guangdong Mobiles. Leveransene skal allerede ha begynt og skal være sluttført innen mars 2005, skriver Dagens Industri.

Hver måned kjøper 5,5 millioner kinesere sin første mobiltelefon. Til sammenligning rundet salget av mobiltelefoner for hele 2004 noe over to millioner enheter i Norge og 3,2 millioner enheter i år i Sverige.

Det kinesiske mobilmarkedet er det største i verden. De siste 10 månedene har kineserne sendt 176.100.000.000 SMS.

Ved utgangen av oktober 2004 hadde 320 millioner kinesere skaffet seg mobiltelefon. Men det må selges enda noen flere hundre millioner mobiltelefoner før dekningsgraden blant befolkningen blir like høy som i Norge.

Dette betyr klingende mynt i kassa til mobilprodusentene, som ser sitt snitt til å prioritere det kinesiske markedet fremfor det europeiske.

I Kina er en vanlig telefon en luksus bare et fåtall av kineserne kan unne seg. Drømmen om mobiltelefon er ganske fjern for den kinesiske arbeiderklassen.

Til toppen