Kina kan stoppe Microsofts nettkupp

Kina kan skape store problemer for Microsofts gigantkjøp av Yahoo.

Kina kan stoppe Microsofts nettkupp

Kina kan skape store problemer for Microsofts gigantkjøp av Yahoo.

Globale giganter har hittil måttet forholde seg til konkurranse-myndigheter. USA og EU har makt til å pålegge bøter og stoppe fusjoner og oppkjøper. Ikke uventet har Kina nå begynt å ta i bruk sin ferske økonomiske makt.

Et nytt konkurranse-lovverk som Kina kom i høst kan potensielt torpedere oppkjøpet Microsofts kamp for å kjøpe nettgiganten Yahoo. Portalen Yahoo var verdens mest besøkte nettsted før Google overtok denne posisjonene. Målet for Microsoft er nettopp Google - bare ved å slå sammen nettbrukerne som besøker Microsoft og Yahoo skape reell konkurranse i salget av søkeord-annonser, hevder Microsoft-ledelsen.

Foreløpig stritter Yahoo imot og Microsoft må kanskje løfte budet på 4,4 milliarder dollar.

Men kinesiske myndigheter kan velte mye. For Yahoo eier 40 prosent av den totalt dominerende nettbutikken i Kina, Alibaba.com. Kinesiske myndigheter vil nå vurdere oppkjøpet - blant annet ut fra "nasjonale sikkerhetshensyn" skriver det offisielle nyhetbyrået Xinhua.

Yahoo brukte 1 milliard dollar på å kjøpe seg inn i Alibaba.com høsten 2005.

Og en ting er det formelle lovverket, men noe annet er at ingen multinasjonale selskaper ønsker å gjøre seg til uvenner med kinesiske myndigheter. Kina har tidligere vist vilje til å styre teknologibruk og skape nye standarder.

Microsoft har dog en mulighet og det er et salg av Alibaba.com dersom kjøpet av Yahoo skulle løse seg.

Til toppen