ANALYSER

Kina ligger an til å lede spillmarkedet

Vil doble sin globale markedsandel innen 2014, tror analytikerne i Digi-Capital.

Klassiske konsollspill står omtrent stille, ifølge Digi-Capital. Veskten skjer innen nett og mobil. (E står for "estimate", F for "forecast".)
Klassiske konsollspill står omtrent stille, ifølge Digi-Capital. Veskten skjer innen nett og mobil. (E står for "estimate", F for "forecast".)
25. feb. 2011 - 14:11

Investorveilederne i Digi-Capital, et selskap Financial Times beskriver som «boutique investment bank», og som beskriver seg selv som en «investeringsbank med fokus på digitale selskaper i rask vekst», har publisert en oversikt over investeringsmulighetene innen digitale spill: Global Video Games Investment Review.

Utredningen av investeringsmulighetene bygger på en interessant analyse av hvordan det globale spillmarkedet er i ferd med å utvikle seg.

De framhever to viktige tendenser: Overgang til nett og mobil, og framveksten av Kina, både som marked og som aktører.

Mulighetene for å gjøre gode penger på spill ligger nå først og fremst innen nett og mobil, understreker Digi-Capital. Aktører som satser på spillkonsoller og spill til konsoller, vil i beste fall oppleve en flat utvikling de kommende årene. Veksten innen nett og mobil vil heve det samlede spillmarkedet til 87 milliarder dollar i 2014, og utgjøre halve markedet, med en omsetning på 44 milliarder dollar. Mobil- og nettspill vil vokse med gjennomsnittlig 18 prosent i året fram til 2014.

Kina vil spille en vesentlig rolle innen nett og mobil, og stå for 49 prosent av omsetningen i dette markedet. Europa vil stå for 17 prosent, Japan for 14 prosent og Sør-Korea for 11 prosent. Resten av verden, inkludert Nord-Amerika, vil sitte igjen med 10 prosent.

Prognosene til Digi-Capital innebærer at Kinas andel av det samlede spillmarkedet vil øke fra dagens 12 prosent til 25 prosent i 2014, mens USAs andel faller fra 26 prosent til 22 prosent.

Det vesentlige av økningen innen nett- og mobilspill skjer i Asia. I 2014 vil Kina alene ha en global markedsandel på 49 prosent.
Det vesentlige av økningen innen nett- og mobilspill skjer i Asia. I 2014 vil Kina alene ha en global markedsandel på 49 prosent.

Det er vesentlig kinesiske aktører som tjener på den voldsomt økende interessen for nett- og mobilspill i det kinesiske markedet. Den gjennomsnittlige fortjenesten per bruker er svært lav, samtidig som volumet er svært høyt. Det har vært registrert opptil 20 millioner samtidige deltakere i et gitt nettspill. Et stort antall lokale aktører opererer med driftsmarginer på opptil 50 prosent, og har skaffet seg et godt utgangspunkt for å investere i andre land.

Mens nett og mobil preges av gode marginer og lav risiko, preges konsoll- og pc-spill dårlige marginer og høy risiko. Utviklingen av et konsollspill krever utviklingskostnader på rundt 20 millioner dollar. Det må selges opptil en million eksemplarer bare for å dekke kostnadene, og mer enn det dobbelte for å oppnå en rimelig fortjeneste.

Dette kinesiske spillet ble nylig gjort tilgjengelig i India.
Dette kinesiske spillet ble nylig gjort tilgjengelig i India.

Opp mot dette stiller Digi-Capital forretningsmodellen til det kinesiske nettselskapet Tencent, som i dag henter mer enn 40 prosent av omsetningen sin fra spill. Tencent tilbyr MMO («massively multiplayer online»), brettspill og spill gjennom sosiale tjenester. Vekstraten i denne delen av Tencents virksomhet er 49 prosent. Tencent har i dag 20 prosent av det kinesiske spillmarkedet. Andelen ventes å vokse til 27 prosent i 2012.

Digi-Capital mener Tencent står for en integrert modell som peker ut framtiden til den globale spillbransjen. De er i ferd med å satse mer på abonnementer, og tilbyr i økende grad pakker der spill og andre tjenester – med tilhørende rettigheter og oppgraderinger – slås sammen på tvers av aksessmetode, det vil si også offline i tillegg til mobil og nett.

Tjenestetilbudet til Tencent økes gjennom partnerskap med lokale og internasjonale aktører. Av lokale aktører nevnes teleoperatøren China Unicom som tilbyr betalingstjenester i tillegg til fast og mobil telefoni, Hunan TV for å utvide tv med interaktive tjenester, og China Merchants Bank for samspill med finansielle tjenester.

Internasjonalt har Tencent satt av et fond på 760 millioner dollar for å investere i blant annet spill. De er partnere med spilleverandøren Riot Games (kjent for League of Legends MMO) og med Digital Sky Technologies (det russiske nettselskapet med eierandeler i Facebook, Groupon, Zynga og Mail.ru, og som er i ferd med å sikre seg en del av Spotify), samt med spillselskaper i India og Vietnam.

– Om de ikke er i markedet ditt allerede, vil Tencent være der snart. Vestlige spill- og medieselskaper er i ferd med å lære av Tencent, heter det i presentasjonen.

Digi-Capital peker på at noen investorer har skjønt hvor det bærer hen. Tencents markedsverdi er langt større enn Activision Blizzard, Electronic Arts, GamesStop, Take2, THQ, Atari, Game Group og Ubisoft – til sammen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.