JUSS OG SAMFUNN

Kina vil bruke ansiktsgjenkjenning på metrostasjoner

Kinesiske myndigheter vil bruke ansiktsgjenkjenning på metroen i Beijing for at kontrollene på de overfylte banene skal gå raskere.

Et overvåkingskamera i et trafikkryss i Beijing. USA har svartelistet en rekke kinesiske teknologiselskaper som utvikler kameraer med ansiktsgjenkjenning. Begrunnelsen er anklager om at Kina bruker dem til å undertrykke landets muslimske minoriteter.
Et overvåkingskamera i et trafikkryss i Beijing. USA har svartelistet en rekke kinesiske teknologiselskaper som utvikler kameraer med ansiktsgjenkjenning. Begrunnelsen er anklager om at Kina bruker dem til å undertrykke landets muslimske minoriteter. Foto: Mark Schiefelbein / AP / NTB scanpix
30. okt. 2019 - 12:40

Planen er å bruke et «kredittsystem» for å sluse passasjerene inn i ulike kanaler, skriver statskontrollerte medier onsdag.

Rushtiden er preget av lange køer og passasjerer som krangler med ansatte som følge av at kontrollen går tregt.

For å bedre situasjonen vil myndighetene installere kameraer som kan skanne ansiktene til passasjerene ved inngangen til metrostasjonene. Derfra skal de sluses inn i ulike sikkerhetskanaler, opplyser Zhan Minghui, som er sjef for kontrollsenteret knyttet til jernbanenettet i Beijing.

Ericsson, mobiloperatøren 3 Danmark, kringkasteren TV 2 og kameraprodusenten Sony testet bruk av 5G standalone for å overføre direkte en fotballkamp i København.
Les også

Danmark: Testet TV over 5G fra fotballkamp

– Hvit liste

Personer på det han kaller «hvit liste», vil få en raskere sikkerhetssjekk. Andre, som får en «unormal reaksjon», må regne med ekstra grundig kontroll.

Zhan har ingen opplysninger om hva kriteriene for sorteringen av passasjerene vil være.

– Teknikken har som formål å gjøre sikkerhetskontrollene mer effektive og vil både inkludere kontroll av kropp og bagasje når et større antall passasjerer ankommer stasjonen, sa han under en transportkonferanse i Beijing tirsdag.

Hver dag har metroen i Beijing i snitt over 12 millioner reiser, og tallet er ventet å stige til 17 millioner innen 2022.

Prikkbelastning

I mai begynte myndighetene å prikkbelaste passasjerer som spiser mens de reiser med metroen.

Ansiktsgjenkjenning er en omstridt teknologi sett fra et overvåkingsperspektiv og folks rett til privatliv.

Telenor Maritime har inngått avtale med AT&T om å levere 5G-mobiltelefoni til millioner av cruisepassasjerer over hele verden.
Les også

Cruisebåter over hele verden får norsk mobilnett

I Kina blir teknologien brukt både for å sjekke folk ut av supermarkeder og til overvåking, ikke minst vest i landet der Kina anklages for masseovervåking av den muslimske folkegruppen uigurene.

Mange kinesiske forbrukere er imidlertid glade for teknologien fordi den gjør hverdagen enklere. Nylig varslet en fornøyelsespark som er under bygging i Beijing, at besøkende vil slippe å vise billett takket være kameraer som skanner ansiktene og registrerer om de har betalt eller ikke.

Anders Løland skriver i kronikken at det ikke er umulig å tilfredsstille sentrale personvernprinsipper med føderert læring, men at det kan involvere en konflikt mellom kryssende personvernprinsipper.
Les også

Er føderert læring en trojansk personvernhest?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.