Kinesisk mobilprodusent vokser forbi Apple

Blant de store er det bare Nokia og LG som ikke greier å utnytte markedsveksten.

IDC la går fram selskapets analyse over det globale mobilmarkedet i for fjerde kvartal i fjor og for hele 2010 samlet.

Mens veksten var på 17,9 prosent i fjerde kvartal i fjor, sammenlignet med samme kvartal i 2009, var veksten for hele fjoråret enda større, nærmere bestemt 18,5 prosent. I 2009 sank derimot mobilmarkedet med 1,6 prosent, ifølge IDCs tall.

Veksten i 2010 er den høyeste siden 2006, da markedet vokste med 22,6 prosent.

Antallet solgte mobiltelefoner økte fra 1,17 milliarder til 1,39 milliarder enheter i fjor, hvorav 401,4 millioner ble solgt i fjerde kvartal.

– Mobiltelefonbrukere er ivrige til å skifte ut eldre enheter med nye som kan håndtere data i tillegg til tale. Dette driver veksten og utskiftingssyklusene, sier Kevin Restivo, senior forskningsanalytiker i IDC, i en pressemelding.

Størst framgang i 2010 har den kinesiske leverandøren ZTE hatt. Selskapet satser primært på lavprismobiler og kom helt opp på fjerde plass blant verdens mobilleverandører i fjerde kvartal i fjor. Selskapet har aldri vært blant de fem største tidligere.

Selskapet som Motorola, Research In Motion og Sony Ericsson er for tiden ute av topp 5-listen, men ligger ifølge IDC ikke lenger bak enn at de kan oppnå en fjerde- eller femteplass i de oversiktene for de kommende kvartalene.

IDC mener at store strømmer av brukere med vanlige mobiltelefoner vil kjøpe smartmobiler i alle fall fram til utgangen av 2014. Analyseselskapet venter en vekst i smartmobilsalget alene i 2011 på 43,7 prosent.

I Vest-Europa har markedsføring fra mobiloperatører bidratt til mye salg av smartmobiler. IDC trekker spesielt fram modellene iPhone 4, HTC Desire, Nokia N8, Samsung Galaxy S og BlackBerry 8520 som mye solgte produkter. Samtidig har salget av vanlige mobiltelefoner falt kraftigere enn noensinne i dette området.

I resten av Europa, Afrika og Midtøsten vokser markedet for en stor del på grunn av økende salg av kinesiske og umerkede mobiler, men også i dette markedet vokser salget av smartmobiler på grunn av lavere priser og flere Android-enheter.

Salget av mobiler i fjerde kvartal 2010 (øverst) og hele 2010 (nederst) ifølge analyseselskapet IDC. Tallene inkluderer kun salg av mobiler med selskapenes egne varemerker.
Salget av mobiler i fjerde kvartal 2010 (øverst) og hele 2010 (nederst) ifølge analyseselskapet IDC. Tallene inkluderer kun salg av mobiler med selskapenes egne varemerker.

Nokia er stadig verdens største leverandør av mobiltelefoner og solgte i 2010 21,2 millioner flere enheter enn i 2009. I fjerde kvartalet hadde selskapet en nedgang i salget på 2,4 prosent, sammenlignet med samme kvartal i 2009, noe selskapet selv har opplyst at skyldes intens konkurranse og komponentmangel. Dette skal først og fremst ha gått utover salget av vanlige mobiler. Nokias leveranser av smartmobiler skal derimot ha vært 38 prosent høyere enn i fjerde kvartal 2009. Men gjennomsnittprisen per mobil sank likevel med 16 prosent.

Samsung leverte for første gang mer enn 80 millioner mobiler på et kvartal i slutten av 2010. Selskapet har en klar andreplass i mobilmarkedet. Modellen Galaxy S ble solgt i nesten 10 millioner eksemplarer i fjor, men selskapet har også solgt store mengde billigmobiler og mobiler med berøringsskjerm i de fremvoksende markedene.

LG leverte over 30 millioner mobiler i fjerde kvartal, noe som delvis skyldes stort salg av Optimus One-modellen i flere regioner. Denne modellen ble solgt i mer enn én million eksemplarer den første måneden etter lanseringen. Selskapet selger fortsatt mest vanlige mobiler, men ifølge IDC gjør et aldrende utvalg av modeller og stadig lavere priser i de fremvoksende markedene at selskapet er sårbart for konkurranse.

Kinesiske ZTE vokser som nevnt kraftig og sprer seg til stadig nye markeder, inkludert Vest-Europa, USA og Japan. Selskapets har tradisjonelt levert for det mest billige mobiler, men satser nå også på blant annet Android-baserte smartmobiler.

Apples har blitt dyttet ned på en femteplass etter å ha vært på fjerdeplass etter tredje kvartal i fjor. Dette til tross for at selskapet opplever rekordsalg, og selskapet mener det kunne ha solgt enda mer om det hadde greid å produsere flere enheter. Apple selger spesielt godt i Nord-Amerika og Vest-Europa. En avtale med Verizon i USA ventes å øke salget ytterligere.

    Les også:

Til toppen