AVTALER & KONTRAKTER

Kirken vil ha websider for 25 millioner

Making Waves vant oppdraget. – Skåler i champagne.

Vil fornye nettsider for 25 millioner: Fra v. Eiliv Mæhle Liljevik i Making Waves, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet Trude Evenshaug, økonomidirektør Liv Annike Kverneland i Making Waves og Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen.
Vil fornye nettsider for 25 millioner: Fra v. Eiliv Mæhle Liljevik i Making Waves, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet Trude Evenshaug, økonomidirektør Liv Annike Kverneland i Making Waves og Kirkerådets direktør Jens-Petter Johnsen.
1. mars 2013 - 09:06

Making Waves jubler etter å ha fått kontrakt med Den norske kirke, som vil ha nye nettsider og intranett. Det skal koste 25 millioner kroner.

– Champagnekorkene spratt, erkjenner salgsdirektør Eiliv Mæhle Liljevik til digi.no.

Kunden har i dag et digitalt etterslep og mangler intranett. Etter halvannet års prosjektering inngikk partene onsdag en rammeavtale, som strekker seg over fire år.

Nye og moderne nettsider vil gi et enormt løft i dialogen med medlemmer, og vil forenkle og effektivisere arbeidshverdagen for ansatte, tillitsvalgte og frivillige, uttaler Kirkerådet i en pressemelding.

Kirken har et forbedringspotensiale, for å være litt diplomatisk – De har et forbedringspotensiale, for å være litt diplomatisk. Det innser de også selv, sier Liljevik.

25 millioner kroner høres ikke snaut ut for websider og intranett. Men Kirken er en stor organisasjon som betjener mange enheter og brukere.

– Dette skal ut til de frivillige også, helt ut til dirigenten av et ungdomskor. Så ligger det en del på sikkerhet også. Kirkerådet er som et offentlig direktorat. Til sammen snakker vi om ti-tusener av brukere, sier salgsdirektøren i Making Waves.

Pengene mangler

Problemet for Kirken er at de ikke har penger til å få jobben gjort. De har bedt om 25 millioner kroner over statsbudsjettet til fornying av nettsidene, men fikk nei fra FAD. Ifølge Fritanke.no håper de at departementet vil være rausere i neste års budsjett.

– Vi håper vi får pengene til dette i 2014, sier Trude Evenshaug som er kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke til Fritanke.no.

At pengene mangler er ikke noe problem for Making Waves, mener salgsdirektøren.

– Det har vært en rammebetingelse helt fra første stund. Vi har gått inn i dette med åpne øyne, og for oss er dette en fin ordrereserve, sier Liljevik til digi.no.

Han anslår at de vil bruke 5-6 årsverk i snitt over fire år, straks arbeidet tar til. Leveransen skal være basert på EPiServer CMS 7 for internett og intranett, mens Sharepoint 13 skal benyttes som samhandlingsløsning på intranettet.

Rundt to millioner kroner går med til lisensavgifter. Resten av rammeavtalens verdi vil gå med til utviklings- og implementeringskostnader, men også drift av løsningene.

Etter det digi.no erfarer var det flere store IT-leverandører som knivet om oppdraget. Evry og Logica nådde ikke opp i konkurransen.

Making Waves har rundt 200 ansatte på sitt hovedkontor i Oslo. I tillegg har de en utviklingsavdeling med om lag 100 personer i den polske byen Krakow.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.