UTVIKLING

Kjappere Android-apper med Dart

Google har funnet nytt bruksområde for programmeringsspråket.

Google har kommet med et svært tidlig og eksperimentelt rammeverk for å lage Android-applikasjoner med Dart-språket.
Google har kommet med et svært tidlig og eksperimentelt rammeverk for å lage Android-applikasjoner med Dart-språket. Bilde: Rob Bulmahn/Flickr, Google, digi.no (CC BY 2.0)
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. mai 2015 - 10:59

Google utviklet for noen år tilbake programmeringsspråket Dart som et alternativ til JavaScript, for kjøring i nettlesere. Men planen fikk knapt noen støtte hos andre nettleserleverandører og ble til slutt skrinlagt.

Dart brukes fortsatt av enkelte aktører, inkludert Google selv, i serverapplikasjoner. Det kan også brukes til å skrive webbaserte klientapplikasjoner, men da må koden først konverteres til JavaScript.

Leste du denne? Chrome får ikke Dart-støtte 

Sky

I slutten av april presenterte Google et nytt bruksområde for Dart, nemlig i Android-applikasjoner. Dette gjøres gjennom et eksperimentelt prosjekt som kalles for Sky.

Sky består av to komponenter, Sky engine – den C++-baserte motoren bak det hele, og Sky framework, som tilbyr utviklere kjente brukergrensesnitt-elementer som knapper, animasjoner og lister.

Android-applikasjoner kan allerede i dag baseres på flere ulike programmeringsspråk eller teknologier. Mange applikasjoner er i stor grad basert på vanlige webteknologier. Ikke sjelden er spill skrevet i C/C++ i kombinasjon med Android NDK. Noen utvikler applikasjoner ved hjelp av kryssplattform-løsninger.

Men trolig er fortsatt de aller fleste Android-apper Java-baserte.

Les også: Dart er klar for serversiden 

Raskere

Er det da behov for Sky?

Ifølge Eric Seidel, programvareingeniøren som leder prosjektet, skal Sky kunne bidra til raskere og mer responsive Android-apper, som på sikt skal kunne oppdatere brukergrensesnittet med en frekvens på 120 Hz, uten hakking.

Dette gjøres ved å sørge for at programmeringsgrensesnittene ikke kan blokkere hovedtråden til brukergrensesnittet, slik at ingen av bildene i brukergrensesnitt-animasjonen må droppes, selv om man bare har 8,3 millisekunder til rådighet for å skape hvert bilde.

Demo

Ifølge Ars Technica har Seidel gitt ut en enkel, Sky-basert Android-applikasjon i Google Play. Denne oppdateres riktignok bare med 60 Hz og har bare noe helt grunnleggende funksjonalitet. Kildekoden er tilgjengelig via denne siden.

En Sky-basert app er ifølge Ars Technica på mange måter en spesialisert nettleser. Det meste av funksjonaliteten vil bli lastet ned når appen startes.

I utgangspunktet betyr det at den avhenger av nettilgang, men dette kan løses ved hjelp av mellomlagring lokalt på enheten. Når appen startes på nytt, vil den laste ned den nyeste utgaven funksjonaliteten fra en server.

Dartoppfinneren: – Det skal være dejligt å kode 

Sikkerhet

Med utgangspunkt i sikkerhet er ikke dette uproblematisk, fordi Sky-applikasjoner kan ha de samme privilegiene og tilgangene som vanlige applikasjoner. Det blir vanskelig for Google å kontrollere hva appen faktisk gjør dersom det meste ikke distribueres via Google Play.

Dette og en flere andre utfordringer gjør at Sky på ingen måte ikke er klar til bruk ennå. Seidel forteller mer om dette i videoen ovenfor.

I utgangspunktet er det lite som binder Sky til Android. Ifølge Seidel er Sky plattform-agnostisk. Både motoren og den virtuelle maskinen er flyttbar og kan brukes også av andre plattformer.

Bakgrunn: Google med JavaScript-alternativ 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.