Det kan være svært kjedelig dersom personlig informasjon som utveksles gjennom for eksempel Google Hangouts- eller Talk-meldinger blir sendt til vilkårlige personer på brukerens kontaktliste. (Bilde: digi.no-leser)

Kjempeproblem i Google Talk

Sendte meldinger til uvedkommende.

Google meldte klokken 13.15 at problemet som omtales i saken, er løst

Google har ifølge ZDNet bekreftet et problem i selskapets lynmeldingstjeneste, som er en del av både Google Talk og Google Hangouts.

I morgentimene i dag skal i alle fall australske brukere av tjenestene, men også en norsk digi.no-leser ha opplevd at lynmeldinger sendes til tilsynelatende vilkårlige personer i brukerens kontaktliste.

Det er ingenting som forteller avsenderen at meldingene har blitt feilsendt, med mindre mottakeren av meldingene gir beskjed. Man kan lett tenke seg situasjoner hvor slikt vil være lite heldig. Denne typen tjenester brukes ofte som kommunikasjonsmiddel i jobbsammenheng, for eksempel i avisredaksjoner hvor ikke alle sitter samlet til enhver tid.

Ifølge brukere som har meldt inn problemet her, ser det ikke ut til at problemet er knyttet til noen enkeltklient, men kan oppstå uavhengig av nettleser eller appen som brukes. Det tyder på at problemet skyldes noe på serversiden.

Google kom i går med en del ny funksjonalitet knyttet til Hangouts, blant annet gjennom en ny Android-app som omsider forteller brukerne om hvorvidt kontaktene er pålogget tjenesten eller ikke.

Google har opprettet en statusside for denne feilen. Så langt har selskapet ikke kommet med noen rapport om hva som har gått galt eller om feilen er rettet. Det loves en oppdatering klokken 13.

Oppdatert klokken: 13.43:TechCrunch skriver at det kan se ut som at problemet kun oppstår for brukere som sender meldinger fra Google Talk. Også vår egen kilde bekrefter at meldingene som ble mottatt av en tredjepart, var blitt sendt fra en Google Talk-klient integrert i Gmail. Google melder forøvrig at problemet er løst.

Til toppen