RESULTATERFINANS

Kjempevekst for mobil-leverandør

«Nykommer» leverte 61 millioner smartmobiler i fjor.

Kurven viser utvikling i leveranser og omsetning for Xiaomi fra halvår til halvår siden 2011.
Kurven viser utvikling i leveranser og omsetning for Xiaomi fra halvår til halvår siden 2011. Bilde: Bin Lin/Xiaomi
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. jan. 2015 - 08:40

Kinesiske Xiaomi, som nylig hentet inn 1,1 milliarder dollar i frisk kapital, kom i går med tall som viser at 2014 var et svært godt år for selskapet, som siden oppstarten i april 2010 har blitt en av verdens største leverandører av smartmobiler.

I en melding på Facebook skriver medgründer og president i Xiaomi, Bin Lin, at selskapet leverte 61,12 millioner smartmobiler i fjor. Dette skal være 227 prosent flere enn i 2013.

Nå finnes det ennå ikke tall tilgjengelige for det samlede smartmobilmarkedet for 2014. Men tar man utgangspunkt i Gartners tall for smartmobilmarkedet i 2013, var det bare Apple og Samsung som leverte mer enn 50 millioner enheter.

Les også: Dette er verdens mest verdifulle «startup»

Salget av smartmobiler har trolig økt for de fleste også 2014, men samlet sett ikke så mye som tidligere år. Dermed kan det vise seg at Xiaomi har greid å komme med blant de fem største leverandørene av smartmobiler i 2014, men sannsynligvis bak Lenovo, som har blitt større etter oppkjøpet av Motorola Mobility. Ifølge Bin Lin er Xiaomi nå markedsleder i Kina.

Omsetningen

Selv om Xiaomi i fjor leverte svært mange flere enheter enn tidligere, økte ikke omsetningen like raskt. Omsetningsveksten til selskapet var på 135 prosent, til 74,3 milliarder yuan, omtrent 91 milliarder norske kroner.

Bin Lin skriver at selskapet også vil gå hardt ut i 2015, med å lansere en ny generasjon flaggskipenhet innen kort tid.

Til nå har nok Xiaomi vært mest aktive i hjemmemarkedet, men skal i løpet av fem måneder ha solgt mer enn en million enheter også i India. Målet for 2015 er økt internasjonal tilstedeværelse, for på litt lenger sikt å satse globalt.

Samtidig forsøker selskapet å bygge et sterkt, men åpent økosystem rundt selskapets egne produkter. Ifølge Bin Lin har Xiaomi investert i mer enn 20 selskaper innen blant annet smarthjem-produkter og kroppsnære enheter.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.