Kjerneprodukter drev Adobe til rekordvekst

Aldri har det gått så bra for Adobe. Det er kjerneproduktene som fyrer framgangen.

Adobe har levert tall for kvartalet fram til 30. november, regnskapsårets fjerde. Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 34 prosent til 911 millioner dollar, betydelig over selskapets eget anslag på 860 millioner til 890 millioner dollar.

Resultatet økte med 21 prosent til 222,2 millioner dollar.

Det er kjerneproduktene Creative Suite og Acrobat som fyrte framgangen, forklarer selskapet. Creative Suite består av ulike pakker av forskjellige utgaver av klassiske Adobe-programmer som ombrekkeren InDesign, bildebehandleren Photoshop og tegneprogrammet Illustrator, samt applikasjoner fra Macromedia som Flash og Dreamweaver, samt andre verktøy.

For regnskapsåret 2006–2007 var omsetningen 3,16 milliarder dollar, 23 prosent over året før, mens resultatet økt med 43 prosent til 724 millioner dollar.

Prognosen for regnskapsåret 2007–2008 er oppgitt til 13 prosent vekst, med fortsatt solide marginer.

Børsen reagerte negativt på utsiktene til redusert vekst. Så lenge børsen var åpen, falt aksjen 2,9 prosent, til 40,90 dollar. Etter stengetid, da tallene ble kjent, falt kursen ytterligere, til 40,02 dollar.

    Les også:

Til toppen