Salget av Windows 8 har ikke svart til forventingene, erkjenner store norske forhandlere. Microsoft sier seg fornøyd, men erkjenner at tilbudet av nye pc-er har vært ganske skralt så langt. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Kjølig for Windows 8 i Norge

digi.no har tatt temperaturen.

Håpet om at Windows 8 skulle redde pc-salget har ikke slått til. Salget av Windows-baserte pc-er falt snarere 21 prosent i de første fire ukene etter at operativsystemet ble lansert i slutten av oktober, ifølge analyseselskapet NPD Group, omtalt av Wall Street Journal.

Det hindrer ikke Microsoft fra å se optimistisk på mottakelsen. På én måned solgte de 40 millioner lisenser. Tallet inkluderer rimelige oppgraderinger fra Windows 7, som i skrivende stund selges for 249 kroner, volumlisenser og distribusjon gjennom partner-apparatet.

Men hvordan er etterspørselen her i Norge? Vi tok en sjekk nå som det har gått snart seks uker etter lanseringen.

Komplett: - Mindre enn ventet

- Det har vært en relativt liten andel omsetning på Windows 8 foreløpig. Etterspørselen har vel vært noe lavere enn ventet. Men det er for tidlig å dømme Windows 8 på noen som helst slags måte, sier innkjøpsdirektør Frode Hammer i Komplett til digi.no.

Årsaken er at tilgangen til touch-skjermer er for dårlig, ifølge Hammer som utdyper: - Windows 8 er veldig avhengig av den tilgangen. Inntil det endrer seg tror jeg ikke Windows 8-salget vil ta av.

- Om det rett og slett er skjermprodusentene som ikke har fulgt med i timen vet jeg ikke. Vi har en del inne på lager nå, men ser ikke at det løsner helt med det første, sier han.

Microsoft: Volumet tar seg opp

- Det har vært lite pc-er tilgjengelig fra pc-leverandører og OEM-partnere. Det er ingen hemmelighet. Men nå tar volumet seg kraftig opp, sier Oddbjørn Berentsen som er direktør konsument i Microsoft Norge.

- Vi sitter og følger salget og sammenligner med hvordan Windows 7-lanseringen gikk hele tiden, men jeg vet ikke om jeg kan gi deg detaljene. Vi er stort sett fornøyd.

Han skulle gjerne sett at pc-leverandører og retail-partnere hadde flere nye produkter som viser hvordan Windows 8 kan tas i bruk, men hevder at situasjonen nå er i ferd med å snu.

- Rom ble ikke bygget på en dag. Det er først med hybrid-pc-er og nye kule enheter at kundene virkelig vil få øynene opp for hva dette innebærer, sier Berentsen, som også kan avsløre at de opplever en «rimelig bra» mengde med nedlastinger - det vil si oppgraderinger fra Windows 7 til Windows 8.

Kommunikasjonsdirektør Christine Korme nekter å oppgi tall for Norge. Hun vil heller ikke sammenligne lanseringen fra tre år tilbake. - Nei. Som du vet går vi ikke ut med lokale tall. Vi er fornøyd «and there is more to come», sier Microsofts pressekontakt.

Selger mest Windows 7

I likhet med Komplett må også Expert erkjenne at etterspørselen har vært mindre enn ventet. Også de viser til forsinkede leveranser av en rekke Windows 8-produkter, og særlig av typen med berøringsskjerm.

- Jeg vil betrakte etterspørselen som litt avventende. I begynnelsen må jeg innrømme at Windows 8 solgte tregere enn vi hadde forventet, sier innkjøpsdirektør Pål Trudeng i Expert.

Selv etter en viss bedring de siste ukene selger de fortsatt en stor overvekt av Windows 7-enheter. – Vi merker ikke den store forskjellen mellom Windows 7- og Windows 8-lanseringen. Windows 7 er et bra produkt og ble ønsket varmt velkommen av kundene, da det overtok for Vista, påpeker Trudeng.

Lenovo: Julesalget viktig pekepinn

Det er vanskelig å si hvor mange Windows 8-produkter vi selger, forteller norgessjef Geir Erik Lian i Lenovo. Det skyldes at de fleste maskinene deres selges med gratis oppgradering til Windows 8 som følger med på dvd. – Hvor mange av de dvd-ene som puttes inn vet vi ikke, sier han.

- Når det gjelder Windows 8 tror jeg vi står foran en viktig milepæl nå før jul. Forbrukerne blir de første som tar i bruk operativsystemet. Julesalget blir derfor en viktig indikator, sier Lian.

Blant bedrifter er det ikke uventet en mer avventende holdning. Lenovo-sjefen tror her utskiftningen vil følge tradisjonelle linjer, altså bytte til nye maskiner kanskje hvert tredje år. Han gleder seg imidlertid stort over Windows 8, som han mener blir en stor mulighet for dem.

- Windows 8 er et særdeles spennende produkt, som jeg tror vil bidra til at vi jobber annerledes med produktene framover. Jeg tror vi vil få oppleve et tilbud av klienter i et omfang vi ikke har sett på lang tid. Det snakkes om en «pc pluss-æra» der skillelinjene mellom ulike skjermer, nettbrett, smart-tver, pc-er og hybrider viskes ut, sier Geir Erik Lian i Lenovo.

Også ifølge ham har produktene som er spesielt utformet for å ta i bruk mulighetene som ligger i Windows 8 ennå ikke vært bredt tilgjengelig.

Lenovo slo i tredje kvartal til med en omsetningsøkning i pc-salget på saftige 34 prosent i Norge, langt bedre enn resten av markedet.

Lian vet nesten ikke om han skal glede seg mest over dette, eller virke kledelig bekymret på vegne av konkurrentene. Forklaringen hans på bykset fram er at de i forrige kvartal endelig hadde en skikkelig åpning på sin forbrukersatsing, noe som også har gitt gjenklang i salget globalt.

HP: Stor interesse

Verner Hølleland som leder HPs pc-divisjon i Norge synes det er for tidlig å si noe om salgstallene og etterspørselen for Windows 8 og tilhørende produkter.

- Det er veldig stor interesse rundt Windows 8 og de nye produktene med touch-funksjonalitet. Men rene salgstall er for tidlig, fordi produktene som utnytter denne teknologien maksimalt, akkurat har kommet til butikkene.

Hølleland har i tidligere intervju med digi.no sagt at «Windows 8 ikke innebærer noen ytelsesgevinst på pc-er». Han regnet derfor ikke med at lanseringen av operativsystemet ville bety noe for pc-salget inneværende år.

- Det er nok riktig. Nå er det en ytelsesforbedring på Windows 8 fordi det er et mer effektivt operativsystem, det er faktisk en positiv opplevelse for alle brukere. Men det er helt riktig at i forretningsmarkedet har mange store bedrifter akkurat rullet ut Windows 7. Da har de ikke som prosjekt å rulle ut Windows 8 i nærmeste framtid.

Dell: Over all forventning

Noen uker har gått siden Dell lanserte sine første touch-baserte enheter med Windows 8 til forbrukermarkedet. Der går salget godt, ifølge selskapet.

- Det går over all forventning, sier markedssjef Hans Seime, som likevel ikke ønsker å gå nærmere inn på salgstallene.

Deres mestselgende pc-produkt til bedriftsmarkedet, Latitude-familien, ble først lansert i modell med Windows 8 i forrige uke. Der er det for tidlig å si noe om etterspørselen. Seime synes også det er for tidlig å si noe om etterspørselen sammenlignet med lanseringen av Windows 7 i 2009.

    Les også:

Til toppen