ANALYSER

Kjøp to eller tre skjermer til alle

To eller tre skjermer er mer effektivt og gir mindre feil for de aller fleste IT-brukere, mener Gartner.

25. apr. 2006 - 13:15

De færreste brukere har i dag mer enn en skjerm, men det er bare dumt, mener Gartner. Tidligere begrenset de store glasskjermene mulighetene for mange og løsningene som krevdes for å sette dem opp var dyre.

Men etterhvert har LCD-skjermer overtatt og de har blitt så billige at arbeidsgivere burde veldig mange av sine ansatte to skjermer, påpeker analyseselskapet.

Produktiviteten trenger bare å øke noen prosent for å rettferdiggjøre to skjermer fordi det er blitt så billig. Brukerene som trenger det mest er de som skaper informasjon - kontra de som bare slår opp og henter ut informasjon, påpeker Gartner.

For veldig mange typer brukere blir mer produktive med to skjermer og enkelte kan til og med dra nytte av tre. Det er ingen tekniske problemer på stasjonære PCer heller - selv veldig billige skjermkortet støtter flere skjermer og Windows XP støtter virtuelle, store skjermflater som lar brukere utplassere vinduer sømløst over flere skjermer.

Typiske applikasjoner en bruker har nytte av å legge på skjerm to er epost og oppgave-oversikter. Verktøy-linjer som til søk og annet er også en annen grunn til at det mer effektivt å ha to skjermer.

De fleste bærbare PCer støtter i utgangspunktet to skjermer - den innebygde og en ekstern.

Men også for eksempel kundebehandlere blir bedre med to skjermer. Flere skjermer reduserer antall feil og lar dem se på for eksempel kundedata mens de utforsker et problem på en annen skjerm. Fordi man slipper å bytte mellom skjermbilder og lett kan sammenligne data, øker effektiviteten.

En tredje skjerm kan være nyttig som en ren oppslagsskjerm med tilgang til datakilder og nettsøk for mange brukere, mener Gartner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra