Monterro kjøper Moment

Kjøper norsk programvareselskap: – De har potensial til å bli verdensledende

Moment ansatte sin første markedsdirektør i mai i år. Likevel har de hatt 50 prosents årlig omsetningsvekst de siste fem årene.

Monterros landansvarlig for Norge, Roald Hunvik (til venstre) og Moments gründer og administrerende direktør, Eivind Bøhn.
Monterros landansvarlig for Norge, Roald Hunvik (til venstre) og Moments gründer og administrerende direktør, Eivind Bøhn. (Foto: Elin Ulset/Moment)

Moment ansatte sin første markedsdirektør i mai i år. Likevel har de hatt 50 prosents årlig omsetningsvekst de siste fem årene.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Det svenske investeringsselskapet Monterro har kjøpt rundt 70 prosent av aksjene i det norske programvareselskapet Moment, som har rundt 35 ansatte med hovedkontor i Oslo, og team i Polen, Ukraina og på Island. Nå skal selskapet satse for fullt i Norden, og er i ferd med å opprette et kontor i Stockholm. De lyser også ut en rekke nye stillinger i Norge og Sverige, og vil bli 10 flere ansatte i løpet av kort tid.

– Det er morsomt å ha Monterro i ryggen. Nå kan vi gi mer gass. Det skjer mye hver eneste dag, sier gründer og administrerende direktør i Moment, Eivind Bøhn.

Dette er Monterros tredje oppkjøp i Norge siden de etablerte Oslo-kontoret sitt høsten 2020, og investeringsselskapet har stor tro på nyinvesteringen sin:

– Vi har lenge fulgt med på norske teknologiselskap i B2B-markedet med potensial til å bli verdensledende i sitt segment. Moment er et slikt selskap. Vi har stor tro på både folkene og produktet, og vi ser frem til å jobbe tett sammen og videreutvikle selskapet, sier Erik Syrén, partner i Monterro og påtroppende styreleder i Moment i en melding Monterro sendte ut i forbindelse med oppkjøpet. 

Løsning for IT-selskaper

Moment har utviklet en skybasert SaaS-plattform (Software as a Service) for prosjektstyring, timeføring, ressursplanlegging, kvalitetssikring og fakturering.

– Skytjenesten vår dekker de fleste administrative behov hos kundene våre. I tillegg kan teknologien integreres med over 50 andre systemer. Alt fra regnskap og spesialiserte bransjesystemer til mer generelle integrasjoner mot for eksempel Brønnøysundregistrene, Google og Microsoft. Vi har spisset oss inn mot en håndfull bransjer, med bransjetilpasset funksjonalitet, sier Bøhn.

Den første versjonen av programvaren var rettet mot arkitekter og ingeniører, og etter hvert har de tilpasset produktet mot regnskapsbyråer, konsulentvirksomheter og kreative selskaper, som reklamebyråer.

– Felles for disse bransjene er at de er prosjektdrevne, og på en eller annen måte lever av å selge kunnskap, sier Bøhn.

Moments løsning har også en tilpasning mot IT-selskaper, blant annet med integrasjoner mot GitHub og Jira.

– Det er underlig hvor mange IT-selskaper som bruker gamle plattformer for timeføring og prosjektstyring, sier Bøhn.

Les også

Populær vekstbedrift

Moment har hatt en voldsom vekst etter at de lanserte programvaren sin for fullt i 2016. Det såkalte ARR-tallet – årlig tilbakevendende inntekter - som er så viktig for SaaS-selskaper, har økt med rundt 50 prosent årlig de fem siste årene. I år ligger Moment an til en ARR-inntekt på 50 millioner kroner, og både de og Monterro ser for seg samme vekst videre framover.

Med slike tall var interessen fra investorer ikke til å unngå. Eivind Bøhn forteller at mot slutten av 2020 var det mange som tok kontakt.

– Alle henvendelsene tok fokus og tid, og vi innså at vi måtte ta et valg: Lukke øynene for slike henvendelser, og kjøre løpet selv i noen år til, eller gå all inn i en prosess som vi styrte selv.

Moment-gründerne valgte det siste. Bøhn forteller at Korona-pandemien på sett og vis har vært til hjelp i prosessen. At de ble tvunget til å ha digitale møter, gjorde at de kunne gå bredere ut når de nærmest startet en investor-audition på Teams.

– Vi laget en liste med rundt 100 potensielle aktører, både de investorene som allerede hadde tatt kontakt med oss, og andre.  Vi hadde møter med rundt 50 av dem, og til slutt satt vi igjen med 14 bud, forteller Bøhn.

I juli bestemte de seg, og gikk for Monterro.

Bøhn sier at prisen ikke var det avgjørende for valget, men at Moment har valgt det tilbudet som gav dem mest tro på at selskapet skal få en god vekst videre.

Veksten er som nevnt allerede i gang, med ansettelser og nytt Sverige-kontor. Moment har kunder i 15 land, og har ambisjoner om å bli verdensledende på sitt felt. Men i løpet av de neste par årene er det i Norden selskapet skal prøve å etablere seg som markedsledende. Bøhn forteller at veksten skal skje organisk og gjennom oppkjøp. De har allerede oppkjøpskandidater i kikkerten, med tanke på å øke kundebasen.

Etter oppkjøpet fortsetter gründere og nøkkelansatte som minoritetseiere i Moment, med rundt 30 prosent av aksjene i selskapet.

Les også

Arvet farens kunder

Grunnen til at Moment opprinnelig startet med en løsning for arkitekter, er at Eivind Bøhns far var arkitekt.

– Han hadde utviklet sitt eget timeføringssystem tidlig på 1980-tallet, som han etter hvert også solgte til andre arkitektfirmaer. Jeg og Reidar Voss Øksnevad, en studiekamerat fra Institutt for Informatikk, hadde startet opp Moment som et konsulentselskap i 2011. Da min far ble syk, avsluttet vi konsulentvirksomheten, og kjøpte kundebasen hans. Vi driftet hans gamle system mens vi arbeidet med å utvikle vår egen plattform. Dermed hadde vi en kundebase da vårt produkt var klart til lansering i 2016. Vi brukte det første året til å migrere disse kundene over til vår skytjeneste, forteller Bøhn.

En av de arvede kundene tipset Moment-gründerne om at Snøhetta skulle bytte sin prosjektstyringsplattform. I utgangspunktet var de ute etter en stor leverandør som også kunne levere regnskapssystem, men Bøhn klarte likevel i siste liten å få til et møte med det verdensrenommerte arkitektselskapet.

– Det var et par ting den store leverandøren sa de ikke klarte å levere til Snøhettas modell for ressursallokering og prosjektstyring. Vi bad om en måned, og kom tilbake med en betaversjon som dekket inn dette. Det ble starten på et langvarig og viktig samarbeid, forteller Bøhn.

Han mener utviklingen av betaversjonen til Snøhetta er et godt eksempel på hvordan det tette samarbeidet de har med mange kunder, har gitt Moment et godt rykte og skaffet dem nye kunder.

De første årene hadde de faktisk ikke engang noe salgs- eller markedsføringsteam.

– Nei, vi har satset alt på utvikling av produktet. Salgsteam fikk vi først for tre-fire år siden, og vår første markedsdirektør ble ansatt i mai i år. Fremdeles handler to tredeler av aktiviteten i Moment om utvikling, sier Bøhn.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen