Kjøper restaurant­guide for 125 millioner dollar

Tung satsing på lokalsøk fra Google.

Zagat er mest kjent for de trykte restaurantguidene, men kan ventes en oppblomstring på nettet når tjenesten snart blir integrert med blant annet Googles Places og Maps.
Zagat er mest kjent for de trykte restaurantguidene, men kan ventes en oppblomstring på nettet når tjenesten snart blir integrert med blant annet Googles Places og Maps. (Bilde: Reuters)

Tung satsing på lokalsøk fra Google.

Google kunngjorde i forrige uke at selskapet har kjøpt Zagat, en restaurantguide som tilbyr restaurantanmeldelser skrevet av omtrent 350 000 restaurantbesøkende fra hele verden. De fleste av restaurantene som er anmeldt finnes i USA, men også restauranter i en rekke andre land er omtalt. Zagat er mest kjent for selskapets trykte lommeguider. Nettjenesten er ikke like kjent.

Zagat ble etablert allerede i 1979 av Tim og Nina Zagat. Ifølge Nina Zagat tok selskapet i bruk brukerskapt innhold allerede lenge før det ble et begrep.

– I tiden som kommer, vil Zagat være en hjørnestein i vårt lokalsøk, sier Marissa Mayer, sjef for Google lokalsøk-, kart- og posisjonstjenester, i et blogginnlegg. Zagat vil integreres i selskapets søketjeneste og i Google Maps. Det er heller ikke usannsynlig at restaurantanmeldelsene vil få en plass i Googles planlagte reisetjeneste.

Google har ikke opplyst hvor mye penger selskapet har gitt for Zagat, men ifølge Wall Street Journal dreier det seg om 125 millioner dollar.

I videoen nedenfor, som er fra 2010, intervjues Nina Zagat og selskapets mobilsjef, Brian Charles, av teknologientusiasten Robert Scoble.

Til toppen