Kjøpevegrende nordmenn skal gi nettsuksess

Norske menn er ikke så opptatt av prisen, bare de slipper å gå i butikker. Dette vet Dressmart, som nå har kommet i norsk dress. Alle norske menn som egentlig ikke liker å gå i butikker, skal nå slippe unna med et besøk på nettet.

I samarbeid med markedsanalysebyrået Norsk Statistikk har nyåpnede Dressmart, en butikk på Internett som selger merkeklær til norske menn, foretatt en analyse av norsk menns handlevaner.

Ikke overraskende svarer hele 52 prosent av de 400 spurte norske mennene mellom 25 og 45 år at de "ikke liker å handle klær". 45 prosent sier seg enig i uttalelsen "jeg liker å være velkledd, men har ingen glede av selve handlingen". Bare fire prosent oppgir at de synes det er gøy med klær og at de følger med på motebildet.

Noe som heller ikke kommer som en bombe, er funnet i undersøkelsen om at det i første rekke er unge menn med høy inntekt som handler mest på nettet. Menn i Oslo og på Vestlandet handler mest på nettet, med en klar overvekt av single menn i forhold til menn med kone og barn.

E-handlende Oslo-menn gjør det hjemmefra, ikke fra arbeidsstedet, mens menn på Vestlandet tydeligvis har mindre skrupler på denne fronten. 30 prosent av menn fra Vestlandet handler fra jobben.

Den samme geografiske inndelingen finner man igjen når det gjelder hvor positive menn er til å betale med kredittkort på nettet.

En grunn til at menn er mer komfortable med å handle klær på nettet enn kvinner, kan være at de sjelden prøver det de kjøper.

- Menn prøver sjelden en skjorte før de kjøper den, fordi de vet hvilket størrelse de bruker, sier Mathias P. Plank, som er administrerende direktør i konsernet Dressmart.

Det å kunne handle når man vil, oppgir de spurte norske mennene å være et viktig argument for å handle på nettet.

Til toppen