Annonsenettverket Netpool lanser i mai en tjeneste som gjør at annonser kan vises innenfor et bestemt geografisk område.
Skal en annonsør bruke en banner for å promotere et salgsmøte i Bergen kan altså denne nettannonsen bare vises i nettopp Bergen, og ikke hos nettbrukeren som surfer fra Oslo.
Det er det svenske selskapet Targian som leverer det tekniske til Netpool, skriver de to selskapene i en pressemelding fredag.
Ved å kombinere informasjon om brukeren fra internettleverandørene og sette dette sammen med postnummer, opplysninger som finnes tilgjengelig, ifølge Targian.
Runar Lie, administrerende direktør for Netpool i Norge, forteller til digitoday.no at det nye tilbudet allerede har oppnådd svært god respons ute blant annonsørene, særlig de som befinner seg i bedriftssegmentet.
Han tror at dette tilbudet kan føre til større mulighet for individualisering av Internett som annonsemedium. Dette mener Lie er interessant sett i lys av den pågående debatten om bannerannonsering, som har versert i bransjen.
- Jeg håper dette kan være med på å bringe debatten om bannerannonsering i riktig retning, sier Lie til digitoday.no.