JUSS OG SAMFUNN

Kjør nettannonser, men kun mot sufere på Snåsa

Hvorfor vise en nettbanner til en som bor i Oslo når du vil vekke oppmerksomheten til en som bor på Snåsa? Det er nemlig mulig etter at annonsenettverket Netpool har inngått en avtale med svenske Targian.

Sigvald Sveinbjørnsson
27. apr. 2001 - 15:08

Annonsenettverket Netpool lanser i mai en tjeneste som gjør at annonser kan vises innenfor et bestemt geografisk område.

Skal en annonsør bruke en banner for å promotere et salgsmøte i Bergen kan altså denne nettannonsen bare vises i nettopp Bergen, og ikke hos nettbrukeren som surfer fra Oslo.

Det er det svenske selskapet Targian som leverer det tekniske til Netpool, skriver de to selskapene i en pressemelding fredag.

Ved å kombinere informasjon om brukeren fra internettleverandørene og sette dette sammen med postnummer, opplysninger som finnes tilgjengelig, ifølge Targian.
Runar Lie, administrerende direktør for Netpool i Norge, forteller til digitoday.no at det nye tilbudet allerede har oppnådd svært god respons ute blant annonsørene, særlig de som befinner seg i bedriftssegmentet.


Han tror at dette tilbudet kan føre til større mulighet for individualisering av Internett som annonsemedium. Dette mener Lie er interessant sett i lys av den pågående debatten om bannerannonsering, som har versert i bransjen.

- Jeg håper dette kan være med på å bringe debatten om bannerannonsering i riktig retning, sier Lie til digitoday.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.