Har du blitt lurt av en ungarsk e-handelstjeneste eller kanskje en netthandler med base på New Zealand? Alt håp er ikke ute. Da kan du nemlig sette forbrukerombud Bjørn Erik Thon (bildet) på dem.
NTB melder at Forbrukerombudet har inngått en avtale med 13 land om å lage nettsiden econsumer.gov, hvor forbrukere kan legge inn klager på utenlandske nettselskap som ikke har rent mel i posen.
- Internett har gjort det enklere å handle over hele verden, men har samtidig gjort det enklere å svindle, opplyser Forbrukerombudet. Dette melder NTB.
Alle klagene som kommer inn på nettjenesten blir registeret i en database. Klagene blir ikke behandlet på vanlig måte, men de skal tjene som underlagsinformasjon for tilsynsmyndighetene slik at de kan gripe inn mot lovstridig virksomhet.
Foruten Norge deltar Australia, Canada, Danmark, England, Finland, Mexico, New Zealand, Sveits, Sverige, Sør-Korea, Ungarn og USA i samarbeidet. Det melder NTB.