JUSS OG SAMFUNN

Klager inn One Call til Forbrukerombudet

Chess mener konkurrenten kommer med falske løfter.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. feb. 2014 - 14:52

Oslo (NTB): Teleselskapet Chess har klaget konkurrenten One Call inn til Forbrukerombudet. Årsaken er at de mener One Call ikke er like bra som de hevder i reklamene.

Det er One Calls påstand om at de er «like bra» som Chess reagerer på. I klagen står det at One Call ikke kan tilby sine kunder 4G, noe som isolert sett diskvalifiserer begrepet «Like bra».

«One Call tilbyr heller ikke HD Voice-tjenester til sine kunder. Dette er teknologi/tjenester som er svært attraktive hos norske mobilbrukere, og det må legges til grunn at One Call er i stand til å levere produkter/tjenester tilsvarende andre i markedet om selskapet skal kommunisere «Like bra», skriver Chess i sin klage.

- Likevel fortsetter One Call å bruke «like bra»-slagordet, til tross for at selskapet vet at dette ikke stemmer. Derfor er dette illevarslende og villedende mot forbrukere, sier han til Dine Penger.

Administrerende direktør i One Call, Øystein Eriksen, er ikke enig i at de villeder kundene og sier at 4G er noe nesten ingen trenger.

I fjor fastslo Konkurranseutvalget for Næringslivet at One Calls bruk av uttrykket «like bra» er villedende og bryter markedsføringsloven, men dette har ikke fått One Call til å droppe bruken av slagordet.

- Konkurranseutvalget, som ikke har noen myndighet, har uttalt seg om noe de ikke kan noe om, sier Eriksen. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.