Klager sammen mot Telenor

Netcom-sjef Barbara Thorleifsson og tre andre Telenor-konkurrenter mener Telenor jukser.

De fire største mobilkonkurrentene til Telenor slåss vanligvis seg i mellom med nebb og klør, men nå har de slått seg sammen for å protestere på Telenors salgsmetoder.

Her er pressemeldingen de fire har sendt ut sammen:

"Telenor Mobil har i en rekke tilfeller flyttet over kunder til sitt mobilnett uten at kundene har gitt sitt samtykke til dette. NetCom, Tele2, Chess og Sense har nå sendt et felles brev til Forbrukerombudet i forbindelse med telefonsalg-kampanjen til den gamle monopolisten og Norges største mobilselselskap.

- For oss er det svært alvorlig at Telenor Mobil har iverksatt en telefonsalg-kampanje basert på uriktigheter og villedende informasjon. Dette er alvorlig for de mobilkundene som blir direkte rammet, og det er alvorlig for mobilmarkedet generelt som får sitt omdømme ødelagt når en dominerende aktør opptrer på denne måten, sier Barbara Thoralfsson, administrerende direktør i NetCom.

- Det er beklagelig for våre kunder og alvorlig for Tele2 at Telenor benytter seg av salgsmetoder som ikke hører hjemme på det norske markedet. Telenors fremgangsmåte er enda mer uforklarlig med tanke på at Tele2 faktisk er en av Telenors største kunder, sier Henrik Müller-Hansen, administrerende direktør i Tele2 Norge.

Det som er gjennomgående i de samtalene som Telenor Mobils selgere gjennomfører er at de inneholder påstander som er feil og sterkt villedende for mobilkundene. Selgerne bærer også preg av å være aggressive og svært pågående. Det finnes mange dokumenterte eksempler på dette. Telenor Mobil har også ved flere anledninger ringt til ansatte hos de fire mobilselskapene.

Den gamle monopolisten og Norges største mobiloperatør har dessuten i en rekke tilfeller flyttet over kunder til sitt mobilnett uten at kundene har gitt sitt samtykke til dette. Det har i verste fall ført til at kunder har vært uten signal på mobiltelefonen i mange dager.

- Fordi omfanget av Telenor Mobils kampanje synes omfattende, og fremgangsmåten virker å være under enhver kritikk, ber vi om at Forbrukerombudet griper inn så raskt som mulig overfor Norges største mobiloperatør, sier Barbara Thoralfsson i NetCom."

Telenor benekter anklagene fra konkurrentene overfor Aftenposten. For å sikre seg mot at deres selgere blir overivrige, har selskapet nå begynt å ta opp alle salgssamtaler, forteller selskapet.

Til toppen