Kvinner er i klart flertall blant de som tar i bruk populære sosiale nettjenester som MySpace og Facebook.
Det kommer frem i en fersk undersøkelse som er utført av det amerikanske nettanalyseselskapet Rapleaf.
Undersøkelsen tar for seg alderssammensetninger og kjønn for en rekke sosiale nettsteder, og datagrunnlaget inneholder nesten 50 millioner personer.
_logo.svg.png)

Ikke overraskende er det flest brukere av sosiale nettsamfunn blant den yngre garden.
Aldersgruppen 18-24 år er størst på Facebook, med om lag 1,7 millioner kvinner mot rundt i undekant av én million menn. Det samme alderstrinnet dominerer på MySpace, med syv millioner kvinner og litt over fem millioner menn.
LinkedIn er en av svært få sosiale nettsamfunn i undersøkelsen som har flere mannlige brukere enn kvinner. Her er brukerne også generelt litt eldre. Aldersgruppen 25-34 er klart størst blant brukerne av forretningsnettverket.
Tallene for fototjenesten Flickr viser at voksne menn er mer interessert i å dele bildene sine på nettet, men totalt sett for alle alderstrinn er kvinnene i flertall også her.
Andre funn:
- Jenter og kvinner i aldersgruppen 14-24 dominerer aktiviteten på sosiale nettjenester, og har flere venner enn gutter og menn i samme alderstrinn
- Menn over 35 er mer aktive og har flere venner enn kvinner på samme alder
- En gjennomsnitlig bruker av sosiale nettverk har 2-25 venner
Rapleaf opplyser at undersøkelsen tar for seg personer som deltar i minst en sosial nettjeneste, og at de kun tar med data der det finnes aldersinformasjon om brukerne. Om lag 90 prosent av respondentene i undersøkelsen er amerikanske.
Tallene kan beskues på selskapets nettsider. Der kan man også laste ned et regneark med alle dataene.