Wired News omtaler Viacoms medieoppkjøp som verdens dyreste noensinne. Ifølge avtalen vil CBS-aksjonærene motta 1,085 Viacom B-aksje for hver CBS-aksje.
Foruten et bytte i aksjer utgjøres kjøpesummen på 36,26 milliarder dollar også av overtakelse av gammel CBS-gjeld på anslagsvis 1,4 millioner dollar, melder nyhetsbyrået Bloomberg.
Oppkjøpet gjør Viacom til verdens nest største medieselskap etter Time Warner Incorporated. Det nye underholdningsempiret verdsettes til 80 milliarder dollar - ufattelige 625 milliarder norske kroner.
Det nye selskapet skal hete Viacom, og Sumner Redstone (76) nåværende styreformann i Viacom, forblir i samme rolle i det fusjonerte selskapet.
CBS-sjef Mel Karmazin (56) blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet.
CBS, som er et av USAs eldste fjernsynsselskap, eier i tillegg en rekke radiostasjoner og markedsføringskanaler. Viacom på sin side eier mellom annet filmselskapet Paramount Pictures og flere såkalte temaparker. CBS står dessuten bak 15 - snart 16 - ulike TV-stasjoner mens Viacom eier 19 - deriblant velkjente MTV. Til dels er det snakk om overlappende virksomheter
Ifølge InternetNews.com skal fusjonen til 36,26 milliarder dollar avsluttes i løpet av første halvår 2000 - forutsatt godkjennelse fra CBS' aksjonærer. Et resultat av fusjonen mellom de to mediegigantene blir en vesentlig styrking av Viacoms web-satsinger, som mellom annet vil omfatte SportsLine.com, CBS MarketWatch, MTV.com, SonicNet, VH1.com og Nick.com.
Og påtroppende Viacom-sjef Mel Karmazin ser store muligheter til å ekspandere spesielt på Internett: - Selskapenes allerede sterke merkevarer vil gjøre det mulig for oss å etablere og vedlikeholde den mest dynamiske og synlige Internett-strategi i hele medeieverdenen, skryter Karmazin.
Og analytikere Bloomberg har snakket med er enige. De mener en sammenslåing av de to selskapene har store synergieffekter, ikke minst hva kostnadsreduksjoner angår i forhold til for eksempel deling av programmer, utstyr og personell. CBS vil dessuten få flere kanaler å sende sine programmer på, og styrker dermed sin konkurransekraft overfor kabel- og satellitt-TV. For Viacoms del betyr CBS' nettverk en ny distribusjonskanal for Paramounts filmer og TV-studio-produksjoner.
En hake ved fusjonen er at føderale lover uansett ikke vil kunne tillate CBS å eie samtlige Viacom-stasjoner. Noen av dem må selges. FCCs regelverk forhindrer dessuten at ett selskap eier to kringkastingsnettverk, noe som betyr at Viacom trolig kvitter seg med sine 50 prosent i UPN som ikke har gått med overskudd siden etableringen for fire år siden. Chris-Craft Industries Inc. eier resten av UPN.