Klart for verdens største medieoppkjøp

Eieren bak musikkanalen MTV og filmstudioet Paramount, Viacom, "blar opp" over 283 milliarder kroner for et av USAs eldste og mest suksessrike TV-selskap, CBS. Det nye underholdningsempiret verdsettes til 625 milliarder kroner.

Eieren bak musikkanalen MTV og filmstudioet Paramount, Viacom, "blar opp" over 283 milliarder kroner for et av USAs eldste og mest suksessrike TV-selskap, CBS. Det nye underholdningsempiret verdsettes til 625 milliarder kroner.

Wired News omtaler Viacoms medieoppkjøp som verdens dyreste noensinne. Ifølge avtalen vil CBS-aksjonærene motta 1,085 Viacom B-aksje for hver CBS-aksje.

Foruten et bytte i aksjer utgjøres kjøpesummen på 36,26 milliarder dollar også av overtakelse av gammel CBS-gjeld på anslagsvis 1,4 millioner dollar, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

Oppkjøpet gjør Viacom til verdens nest største medieselskap etter Time Warner Incorporated. Det nye underholdningsempiret verdsettes til 80 milliarder dollar - ufattelige 625 milliarder norske kroner.

Det nye selskapet skal hete Viacom, og Sumner Redstone (76) nåværende styreformann i Viacom, forblir i samme rolle i det fusjonerte selskapet.

CBS-sjef Mel Karmazin (56) blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet.

CBS, som er et av USAs eldste fjernsynsselskap, eier i tillegg en rekke radiostasjoner og markedsføringskanaler. Viacom på sin side eier mellom annet filmselskapet Paramount Pictures og flere såkalte temaparker. CBS står dessuten bak 15 - snart 16 - ulike TV-stasjoner mens Viacom eier 19 - deriblant velkjente MTV. Til dels er det snakk om overlappende virksomheter

Ifølge InternetNews.com skal fusjonen til 36,26 milliarder dollar avsluttes i løpet av første halvår 2000 - forutsatt godkjennelse fra CBS' aksjonærer. Et resultat av fusjonen mellom de to mediegigantene blir en vesentlig styrking av Viacoms web-satsinger, som mellom annet vil omfatte SportsLine.com, CBS MarketWatch, MTV.com, SonicNet, VH1.com og Nick.com.

Og påtroppende Viacom-sjef Mel Karmazin ser store muligheter til å ekspandere spesielt på Internett: - Selskapenes allerede sterke merkevarer vil gjøre det mulig for oss å etablere og vedlikeholde den mest dynamiske og synlige Internett-strategi i hele medeieverdenen, skryter Karmazin.

Og analytikere Bloomberg har snakket med er enige. De mener en sammenslåing av de to selskapene har store synergieffekter, ikke minst hva kostnadsreduksjoner angår i forhold til for eksempel deling av programmer, utstyr og personell. CBS vil dessuten få flere kanaler å sende sine programmer på, og styrker dermed sin konkurransekraft overfor kabel- og satellitt-TV. For Viacoms del betyr CBS' nettverk en ny distribusjonskanal for Paramounts filmer og TV-studio-produksjoner.

En hake ved fusjonen er at føderale lover uansett ikke vil kunne tillate CBS å eie samtlige Viacom-stasjoner. Noen av dem må selges. FCCs regelverk forhindrer dessuten at ett selskap eier to kringkastingsnettverk, noe som betyr at Viacom trolig kvitter seg med sine 50 prosent i UPN som ikke har gått med overskudd siden etableringen for fire år siden. Chris-Craft Industries Inc. eier resten av UPN.

Til toppen