Netshop.no vokste heftig i fjor, og kom inn på topp-fem-listen over de største it-butikkene på nett i sitt første hele driftsår. Omsetningen stoppet på 91 millioner kroner. Gründer og administrerende direktør Sven-Aage Lysebo var ikke snauere enn at han lovet 200 millioner i omsetning i år.
Dette holdt han fast ved til langt utpå året, men nå har han innsett at det ikke går.
- Vi er ikke fornøyd med at vi ikke klarer målsetningen, men vi vokser med 60 prosent, sier Lysebo.
Komplett kunne forrige kvartal skilte med en vekst i direktesalget i Norge på 22,7 prosent. Så målt i prosentvis vekst ligger Lysebo langt foran Komplett, som Lysebo også var gründer for. Men målt i kroner og øre ligger Komplett et godt stykke foran, med vekst i norsk direktesalg på 41,5 millioner kroner til 224,3 millioner bare for tredje kvartal.
- Vi får en omsetning på 1400 til 150 millioner, sier Lysebo.
Han mener Netshop kunne klart målet, men da måtte de solgt med tap.
- Vi ville klart det hvis vi hadde vært villige til å selge digitalkameraer med 1 prosent margin. Noen selger også med tap, men det gidder jeg ikke, sier Lysebo.
Han sier selskapet godtok lavere veks for 3-4 måneder siden.
Netshop har i løpet av høsten bygget opp et eget lager med visningsrom på 400 kvadratmeter i Oslo. Spørsmålet er om det lønner seg å drive denne typen hybridbutikk, i stedenfor en rendyrket netthandel. For å tjene penger på satsingen har Lysebo tidligere sagt at omsetningen bør komme opp i 60 millioner årlig.
- Jeg føler at vi fikk en litt treg start, men nå begynner vi å bli kjent og komme dit vi skal, sier Lysebo.
Han mener konseptet er aktuelt for flere norske byer.