Klarte ikke sine ekstreme vekstmål

Netshop bommer kraftig på sitt ambisiøse vekstmål, men slår Komplett med klar margin.

Netshop bommer kraftig på sitt ambisiøse vekstmål, men slår Komplett med klar margin.

Netshop.no vokste heftig i fjor, og kom inn på topp-fem-listen over de største it-butikkene på nett i sitt første hele driftsår. Omsetningen stoppet på 91 millioner kroner. Gründer og administrerende direktør Sven-Aage Lysebo var ikke snauere enn at han lovet 200 millioner i omsetning i år.

Dette holdt han fast ved til langt utpå året, men nå har han innsett at det ikke går.

- Vi er ikke fornøyd med at vi ikke klarer målsetningen, men vi vokser med 60 prosent, sier Lysebo.

Komplett kunne forrige kvartal skilte med en vekst i direktesalget i Norge på 22,7 prosent. Så målt i prosentvis vekst ligger Lysebo langt foran Komplett, som Lysebo også var gründer for. Men målt i kroner og øre ligger Komplett et godt stykke foran, med vekst i norsk direktesalg på 41,5 millioner kroner til 224,3 millioner bare for tredje kvartal.

- Vi får en omsetning på 1400 til 150 millioner, sier Lysebo.

Han mener Netshop kunne klart målet, men da måtte de solgt med tap.

- Vi ville klart det hvis vi hadde vært villige til å selge digitalkameraer med 1 prosent margin. Noen selger også med tap, men det gidder jeg ikke, sier Lysebo.

Han sier selskapet godtok lavere veks for 3-4 måneder siden.

Netshop har i løpet av høsten bygget opp et eget lager med visningsrom på 400 kvadratmeter i Oslo. Spørsmålet er om det lønner seg å drive denne typen hybridbutikk, i stedenfor en rendyrket netthandel. For å tjene penger på satsingen har Lysebo tidligere sagt at omsetningen bør komme opp i 60 millioner årlig.

- Jeg føler at vi fikk en litt treg start, men nå begynner vi å bli kjent og komme dit vi skal, sier Lysebo.

Han mener konseptet er aktuelt for flere norske byer.

Til toppen