Knallsterkt år for nisjeaviser

Nisjeavisene, inkludert Computerworld, var de eneste som økte opplaget i fjoråret. Norske Avisers Landsforening tror trenden fortsetter.

Den norske IT-avisen Computerworld hadde et meget godt år i fjor.

Det viser tall fra Norske Avisers Landsforening (NAL) . Ifølge statistikken var opplaget på 8.948 aviser for 2000. Året får var opplaget på 7.486 aviser, noe som utgjør en økning på 20 prosent.

Trenden i avismarkedet er helt klar. Mens dagsavisene falt i opplag, økte nisjeavisene opplaget med nesten 3.000 eksemplarer. Det viser tallene fra NAL som har delt gruppene i "Aleneaviser", "Løssalgsaviser", "Nisjeaviser", "Nummer-1 aviser" og "Nummer-2 aviser".

Les selv:
Opplag etter konkurransesituasjon

- Det er to tendenser. Økonomiavisene (Dagens Næringsliv og Finansavisen) øker samtidig som de helt lokale avisene øker. Men det er finans- og økonomiavisene som øker mest, sier Kurt Borgen, administrerende direktør i NAL, til digitoday.no.

Han tror at økningen for Computerworld kommer av en generell økning i interessen for data og IT i befolkningen.

Borgen mener også at det er gode tider i vente for nisjeavisene.

- Jeg tror at dette markedet er stabilt voksende, sier Borgen til digitoday.no.

Les om allmennavisene: Aviser taper terreng langsomt
Til toppen