Det internasjonale kundegrunnlaget gjør Opera Software unik i Norge.

Knalltall fra Opera

De som tror gratisprodukter er ulønnsomme, får tro om igjen.

Opera Software leverte sin tall for andre kvartal i morges.

Omsetningen økte med 53 prosent til 172,4 millioner kroner, sammenliknet med andre kvartal i fjor. Veksten viderefører trenden fra første kvartal. Samlet sett omsatte Opera for 215,4 millioner kroner i første halvår, 56 prosent over nivået i første halvår i fjor.

I regnskapet fordeles omsetningen på «desktop» og «internettenheter». «Desktop» – Operas gratisnettleser for pc-er – utløste en omsetning på 44,8 millioner kroner i andre kvartal, en vekst på 93 prosent. Veksten i første halvår er 98 prosent, til 91,8 millioner kroner. Tallet på brukere vokste med 65 prosent fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år.

Brorparten av Operas omsetning er fortsatt knyttet til internettenheter, altså mobiltelefoner og andre apparater. Hovedproduktene er Opera Mini og Opera Mobile, som i løpet av andre kvartal ble installert på til sammen 18 nye mobiltelefoner. Til sammen ble det i andre kvartal solgt 4,5 millioner mobiltelefoner med Opera Mini forhåndsinstallert. Operas omsetningsøkning i denne nisjen i andre kvartal er 43 prosent til 127,7 millioner kroner, i første halvår 44 prosent til 243,6 millioner kroner.

Opera Mini oppnådde 29,1 millioner brukere i juli i år, 145 prosent flere enn i juli 2008. Tallet på viste nettsider økte med over 223 prosent til over 12 milliarder.

Det siste året har tallet på ansatte økt med 37 prosent, fra 529 til 727.

Operas bunnlinje er solid. Nettoresultat etter skatt i andre kvartal er 22,2 millioner kroner, 29 prosent bedre enn for et år siden. Veksten er noe svakere enn i første kvartal. I første halvår økte nettoresultatet med 53 prosent, til 38,9 millioner kroner.

Resultat per aksje økte fra 0,15 kroner til 0,19 kroner i andre kvartal, fra 0,21 kroner til 0,33 i første halvår.

Kvartalsrapporten forteller at selskapet ser lyst på framtiden, på både kort og lang sikt. Det står at avtalene med nøkkelkunder som T-Mobile og KDDI har ført til større interesse blant mobiloperatører og OEM-er for Operas løsninger. Tilsvarende økt interesse merkes blant leverandører av forbrukerelektronikk, heter det.

    Les også:

Til toppen