Knut Ivar Skeid er død

Internett-gründeren satte sitt preg på alt fra Klassekampen til Nettavisen.

Gjennom Nettavisen får vi den sørgelige meldingen om at Knut Ivar Skeid er død.

Knut Ivar var utdannet reprotekniker og typograf, og deltok i den himmelstormende revolusjonære bevegelsen som opprettet Klassekampen som dagsavis i 1978. Han jobbet i avisa, først på repro, så som journalist.

Han kom inn i Computerworld tidlig på 1980-tallet, og ble redaktør. Han gjennomførte en liten revolusjon i Ingeniørnytt, og rakk å kaste seg over Økonomisk Rapport før han ble tatt i mot av Hegnar-systemet, både Kapital og Finansavisen.

1996 vil bli stående som et merkeår i norsk Internett-historie. Da startet Knut Ivar Nettavisen, sammen med Odd Harald Hauge og Stig Eide Sivertsen. Nettavisen var en av verdens første frittstående dagsaviser uten papirutgave (bare slått med noen måneder av digi.no). Han var deretter sentral i oppbyggingen av den tyske utgaven, Netzeitung.

Høsten 2001 var Knut Ivar administrerende direktør i Nettavisen. All nettsatsing var preget av den sprukne «dotcom-bobla» og av pessimismen etter terrorangrepene 11. september. Sviktende annonsemarked gjorde det påkrevd med nedbemanning i Nettavisen, og Knut Ivar var blant dem som sluttet.

Han beholdt troen på nettaviser, og anbefalte Nettavisen og de andre å fortsette å satse på gratisdistribusjon og finansiering gjennom annonser. Betalingsløsninger var han svært skeptisk til.

– Det må i tilfelle være veldig premium stoff for bestemte nisjer. Og det må være stoff rettet mot folk som er vant til å betale. Nisjer innen finans og up-market IT kan ha en mulighet, men det å tro at nye befolkningsgrupper skal betale for innhold, stemmer ikke med forretningsmodellen på Internett. Den må, i likhet med reklamefinansiert radio og TV, være gratis, sa han i et intervju med digi.no i januar 2002.

Noen måneder etter dette intervjuet fikk digi.no Katalysator Media som eier, og i dette selskapet tok Knut Ivar på seg vervet som styremedlem. Katalysator Media ble siden kjøpt av Aller Internett.

Knut Ivars oppskrift for nettmedier som skulle overleve, var enkel: «Hardt arbeid og kostnadskontroll.»

Vi har fulgt rådet ditt, Knut Ivar, og vi har overlevd.

Velsignet være ditt minne.

Til toppen