TVERSOVERSK

Om Tiktok for de over 25…

Espen Andersen, Tversoversk
Espen Andersen, Tversoversk Foto: BI
ESPEN ANDERSEN, FØRSTEAMANUENSIS VED BI
2. jan. 2020 - 18:00

Tiktok er en app fra et kinesisk selskap med 1,5 milliarder brukere i siste opptelling, skjønt det ser ut til at veksten er i ferd med å stagnere. Hvis du er over 25, har du sannsynligvis ikke hørt om den.

Den er en delingsplattform for korte videosnutter, som regel med musikk til. Videoene, i alle fall de jeg har sett så langt (etter ca. en måned på) er som regel:

  • noen slår salto med ski (eller uten)
  • noen danser først langsomt, så fort, iført tights
  • noen kjører gris med en bil
  • noen viser frem rumpa si (jenter) eller musklene (gutter)
  • noen tryner på kreativt vis
  • noen stuper fra store høyder
  • noen kjører traktor
  • noen kjører en stor maskin av noe slag

eller:

  • noen skjærer opp matvarer på kreativt vis
  • noen i den tredje verden gjør noe smart med metall og en uisolert dieselmotor
  • noen tar en stor personlig risiko (hopper frem til kanten av et stup, for eksempel) og ber deg om at videoen deres ikke skal floppe
  • noen blir banket opp

Og der har du det: Facebook click-bait på steroider, skjønt kreativiteten kan av og til være stor. Du finner noen samling Tiktok-videoer på Youtube, som denne:

...men vær klar over at gjennomsnittskvaliteten er adskillig lavere enn dette, og, vel, noen av videoene er nokså foruroligende (som for eksempel de som filmer vold.)

Uansett, jeg tipper at vi i 2020 kan se frem til:

  • noen godt publiserte videoer av ungdommer som stryker med i sin streven etter Tiktok-likes
  • reportasjer om influensere som tjener millioner på å tverke i 15 sekunder med mye sminke
  • sensasjonelle reportasjer i nyhetene om dette nye fenomenet, som faktisk er den raskest voksende appen noensinne, inkludert intervjuer med kulturell elite som ikke har vært inne på Tiktok men ikke ser det som en hindring for å uttale seg
  • debattprogrammer med sosialantropologiske analyser med diskusjoner av ungdommens fokus på fasade og manglende evne til å forholde seg til innhold på mer enn 15 sekunder
  • lansering av nye studieretninger innen 15 sekunders narrativkonstruksjon
  • managementseminarer om hvordan din bedrift kan utnytte dette nye mediet og hvor mye du kommer til å tape om du ikke gjør det
  • krav om at offentlige myndigheter lager retningslinjer og helst en ny offentlig plattform (planlagt lansering 2024, hvilket er et år før neste forsøk på felles journalsystem i deler av helsevesenet) slik at foreldre slipper å følge med selv
  • lansering av nye videoplattformer som er bedre enn Tiktok og hvis aksjekurs helt sikkert kommer til å følge samme utvikling

I 2021 tenker jeg ungdommen har funnet ut at endeløse strømmer av 15-sekunders videoer er passé fordi det er kommet noen nytt og bedre. Pressen og de over 25 kommer til samme konklusjon i 2022.

Og med det, godt nytt år...

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.