Komplett-konkurrent vokser videre

Datanettbutikken MPX skyter fart, det viser omsetningstall fra første kvartal.

En undersøkelse over Norges 100 største IT-selskaper, viser at det var MPX.no som i fjor hadde den største prosentvise veksten.

Nettbutikken som ble etablert i nedgangsperioden mai 2002, vokste fra 40 millioner kroner til 160 millioner kroner i fjor. Dette er over 300 prosent vekst, og daglig leder Hugo Rask Jensen er svært tilfreds.

— Vi har sett at mange nettselskaper har lagt inn årene og at det har vært vanskelig og komplisert å få til god butikk. At vi nå allerede kan vise til plussresultater er en pen start, sier Rask Jensen til digi.no.

Han ser på Komplett.no og Dropzone som de største konkurrentene. Dropzone ligger nærmest MPX i størrelse. Dropzone omsatte for 166 millioner kroner i fjor, med en vekst på 34 prosent fra 2002. Selskapet doblet seg fra knappe 80 millioner kroner i 2001 til nesten 170 millioner kroner i 2003.

Komplett har gått rett oppover i mange år, men fikk en knekk i påsken da de byttet ut et nytt SAP-system. Implementeringen har gitt et svikt i salget på 10 millioner kroner i mars og 20 millioner kroner i april.

Men veksten synes å fortsette for MPX. Fra første kvartal i fjor til i år har MPX løftet salget med 35 prosent. Rask Jensen tillegger oppgraderingen av weben som en suksessfaktor.

- Vårt mål for 2003 var primært å lage en base og selge ut fra det. Vi har brukt åtte millioner kroner i markedsføring, og har allerede fått et lite overskudd, forteller Rask Jensen som har 10 ansatte i selskapet.

I likhet med Komplett, holder også MPX til i Sandefjord. E-handelsbutikken er eid av Web Distribusjon og fører et bredt utvalg av merkevarer innen data, tele og foto og HiFi.

- Vi ser på oss selv om en klar nummer to i Norge, etter Komplett.nosier Rask Jensen.

Det er spesielt datakomponenter, foto, video, telefonprodukter og bærbare PC-er som blir mye omsatt på e-handelsbutikken.

Nettbutikken MPX mener komplette hjemunderholdningmaskiner vil bli høstens store slager. Dermed er selskapet enig med HP, som nylig trakk frem nettopp såkalte stue-PCer som det neste store produktet.

Rask-Jensen trekker frem MediaStation, en ny PC designet for typisk plassering i tv-benken. Maskinene kombinerer stereoanlegg, DVD-spiller, radio og tv-mottaker i ett, i tillegg til å være en PC. MediaStation kan blant annet ta opp video, og styres fra en egen fjernkontroll.

Maskinen monteres og testes i Norge. MPX leverer den i to grunnmodeller, men kundene kan velge en del andre komponenter ved bestilling.

- Dette produktet vil i løpet av kort tid finnes i mange norsk hjem, men i første omgang vil det være innovatører under 30 som er førstegangskjøperne av produktet, sier Rask-Jensen.

MPX.no har hatt en vekst på 70 prosent i antall besøkende som varierer fra mellom 200.000 til 250.000 besøkende i måneden.

Den gjennomsnittelige internett-bruker er mann mellom 15 og 40 år, der 90 prosent av kjøperne er menn.

Til toppen