Komplett.no lover bot og bedring

Nettbutikken er blant dem som er tatt for manglende prismerking.

Brussel (NTB): Nettbutikken Komplett.no lover å rydde opp med en gang etter å ha fått påpakning for manglende prismerking i en EU-undersøkelse.

Forbrukerombudet, som står for den norske delen av EU-undersøkelsen, har opprettet en sak mot Komplett.no, ettersom det ikke opplyses om miljøgebyr i den totale prisen på noen varegrupper hos nettbutikken.

Sandefjord-selskapet fikk første gang påpakning om dette i fjor, uten at det er blitt rettet opp. Komplett-sjef Ole Vinje sier en teknisk systemløsning har gjort at gebyret er kommet opp på en egen linje når kundene har klikket seg inn på varen, og først i kassen blitt lagt til totalsummen.

– Vi kommer til å få dette på plass neste uke. Da har vi løst det, sier Vinje til NTB.

– Hvorfor har dette tatt så lang tid?

– Vi kunne sikkert ha fått det på plass fortere, men det viste seg teknisk vanskeligere enn vi trodde. Uansett skulle vi informert Forbrukerombudet om forsinkelsen, og kritikken får vi bare ta til etterretning, sier Vinje.

I EU-undersøkelsen, som ble lagt fram onsdag, får hele 55 prosent av de 369 undersøkte nettbutikkene påpakning for mangler i prismerking, kontaktinformasjon og opplysning om forbrukerrettigheter.

Vinje synes det er bra at EU tar tak i dette, ettersom han mener lovgivningen har vært noe uklar i forhold til en fersk bransje.

– Det er spesielt bra at dette skjer på et europeisk nivå. Dette er et grenseoverskridende marked. At man har like regler over hele Europa er positivt for oss profesjonelle aktører, sier Vinje.

Til toppen