Komplett vil følge Amazon-strategien

Komplett vil bruke sin netthandelsekspertise til å selge alt fra kompostkverner til radiostyrte fly.

Det er store endringer på vei på Kompletts nettside. Kunder på Komplett kan nå få med seg en kompostkvern mens de allikevel er innom for å kjøpe ny prosessor. Kombinasjonen er ikke den mest naturlige, og foreløpig ikke den største suksessen, røper Komplett-sjef Eric Sandtrø.

Men prosessor kombinert med radiostyrt fly, bil eller helikopter har allerede blitt en suksess. Mesteparten av lekene er utsolgt en uke etter at de begynte med denne varegruppen.

– Vi har utvidet sortimentet en god del innenfor hjem og fritid, sier Sandtrø.

Og mer skal det bli. Til nå har Komplett mellom 150 og 200 produkter som definitivt ikke har noe med data å gjøre. Sandtrø sier han ikke blir overrasket hvis det er dobbelt så mange mot slutten av sommeren. Og det er lite som tyder på at utvidelsen stopper der.

Dermed vil Komplett benytte noe av den samme strategien som Amazon.com, nemlig å bruke sin erfaring innen nettsalg av en type produkter til å selge flere produktgrupper.

Amazon startet opp som bokhandel, men har nå 31 forskjellige produktgrupper. Sandtrø mener dette har vært en suksess for Amazon, men at ikke alle produktgrupper har vært like lønnsomme. Amazon selger blant annet svært mye elektronikk.

– Vi mener vi kan noe om e-handel og at de som selger disse produktene ikke er så gode, sier han.

Sandtrø gir flere begrunnelser for at Komplett prøver seg med denne strategien.

– Det er ikke så mange nye som begynner å handle på nett, men de som gjør det ønsker å handle mer, sier han.

Nye produkter skal altså bidra til å øke omsetningen, men Sandtrø mener også at han har et berettiget håp om bedre marginer.

– Vi kommer fra databransjen og der blir det stadig lavere marginer. Det er nok av andre aktører som vil inn på vårt marked, og nå gleder vi oss stort over å kunne vise hvor gode marginer Elkjøp har hatt før, sier han.

Han mener selskapet skal klare å opprettholde fokus på de områdene de allerede driver med, samtidig som de nye områdene ikke bare skal være en sidehobby.

– Skal vi opp med en kategori så skal vi være gode på det, sier han.

Nye produktene begynte å dukke opp på Kompletts nettside rundt jul, men det er først i mars og april det har blitt fart på utviklingen. Så langt er det verktøy, leker og kjøkken som går best, mens salget av kompostkverner er heller tregt, forteller Sandtrø.

– Jeg tror dette blir året med størst bransjeglidning, og andre aktører må følge på, sier han.

Stadig flere produkttyper skaper en del utfordringer for design av nettsiden. Alle varene skal selges fra komplett.no, og plassen på forsiden er som kjent begrenset. Sandtrø sier det allerede er gjort noen tilpassninger, og flere vil følge.

Han vil ikke oppgi salgsmål på de nye produktene, men tror ikke det blir så veldig godt synlig i årets regnskap.

Antallet leker som ble lagt ut var ikke så stort, og det meste er utsolgt etter at 130 produkter er solgt på en uke. Sandtrø var selv litt sen i avtrekkeren.

– Jeg venter fremdeles på mitt fjernstyrte innendørs helikopter, sier han.

Til toppen