Konkurrent: - TV 2s nyhetskiosk er et rent plagiat

- TV 2s nyhetskiosk er på ingen måte unik. Den er derimot et rent plagiat, påstår daglig leder Erik Aaberg i Nordiske Nyheter. SubNett, som har utviklet nyhetskioskens søketeknologi for TV 2, er enig i at nyhetskiosken ikke er unik.

Men SubNett hevder hardnakket at tjenesten ikke er et plagiat. Selskapet, som er fra Bergen, har jobbet med teknologien for TV 2 det siste året:

- Løsningen kiosken baseres på er en søkemotor SubNett har utviklet. Etter avtale med Microsoft vil denne søkemotoren bli integrert i Internet Explorer før påske, sier SubNett-gründer André Eidskrem.

Erik Aaberg er daglig leder i Nordiske Nyheter AS som står bak nettstedet nyheter.no. Han hevder at TV 2s nyhetskiosk er et rent plagiat av nyheter.no og slett ikke noen unik lenkeguide.

TV 2 gikk i forrige uke knallhardt ut mot det de kalte "useriøse nyhetsaktører". De så på lanseringen av sin egen nyhetskiosk som et kontra-angrep mot "tåpelige linksamlinger".

I en pressemelding karakteriseres søkemotoren på TV 2-tjenesten som "unik".

- Vi registrerer mye presse i forbindelse med TV 2 sin nye satsing på nett; nyhetskiosken. I den forbindelse ønsker vi å opplyse om følgende: I motsetning til hva TV 2 hevder, er deres nyhetskiosk ikke unik. Tjenesten nyheter.no ble faktisk lagt ut på nett allerede i oktober 1999 - omtrent tre uker før TV 2 i det hele tatt begynte med å laste ned og indeksere artikler.

Når det gjelder TV 2s nyhetskiosk bryter de dog "nettikette" på et par punkter, mener Aaberg.

- For det første ved at de "rammer inn" originalsider fra kildene med egen frame. Dernest kan det se ut som de ikke vil akseptere Internett-standarden for "robot-eksklusjon" - det vil si en standard der kildene selv kan velge å ekskludere søke-roboter fra sin web.

Gründer i SubNett, André Eidskrem, er ikke enig i at nettiketten blir brutt.

- Man kan lenke rett til nyhetene, eller man kan lenke til nettstedet nyhetene er hentet fra. Når man på TV 2s nyhetskiosk kommer direkte til nyheten i et eget vindu, er det jo denne nyheten som er den interessante for leseren, sier han.

- Poenget med rammen er at brukeren kan lese nyheten i et eget vindu, hvor innholdsleverandørens egne reklamer også vises. Vinduet åpner en ny, minimalistisk nettleser.

Eidskrem mener det er et poeng at TV 2 vil holde på sine lesere, men han mener også de allierer seg med leseren fordi de går ut fra at de selv bare ønsker å lese den nyheten de har klikket på.

- Var dette tydelig for innholdsleverandørene da avtalene ble inngått?

- Jeg vet ikke hva som har vært avtalt. Poenget er at når du trykker på en nyhet, åpner det seg en ny nettleser. Dette er gjort av hensyn til brukeren.

- Nordiske Nyheter beskylder dere for plagiat. Noen kommentar?

- Det må de bare få mene.

Eidskrem er enig i at TV 2s nyhetskiosk ikke er unik, men mener man ikke kan kalle den et plagiat.

VGs multimediasjef Frode Nielsen har en avtale som en av innholdsleverandørene til TV 2s nyhetskiosk. Han innrømmer overfor digi.no at VG ikke liker innrammingen av nyheter i eget vindu (det fratar brukeren navigasjonsmuligheter - red. anm.).

Han understreker dog at VG har et svært godt forhold til TV 2, og at de skal diskutere løsningen på et møte om ikke lenge.

Til toppen