KARRIERE

Konsulenter trosser finansuroen

Amende-sjef Bjørn Eilertsen trenger flere IT-hoder for å kunne håndtere alle oppdragene.

Vi ser tendenser til en arbeiderforakt i bransjen. I gode tider gjør man alt for å få tak i nye hoder, mens når det går dårlig snur arbeidsgiver dem ryggen, mener Bjørn Eilertsen.
Vi ser tendenser til en arbeiderforakt i bransjen. I gode tider gjør man alt for å få tak i nye hoder, mens når det går dårlig snur arbeidsgiver dem ryggen, mener Bjørn Eilertsen.
19. des. 2008 - 12:25

Sammen med tre andre seniorkonsulenter startet Bjørn Eilertsen opp konsulentselskapet Amende sommeren 2007. Da var optimismen på topp, og ingen kunne forestille seg at Norge bare ett år senere skulle bli rammet av en internasjonal finansuro.

Men Amende merker ingen ting til finanskrisen.

- Tvert imot, vi er fulltegnet med oppdrag både for første og andre kvartal, og det ligger an til mer enn nok å gjøre i tredje og fjerde kvartal også, sier sjefskonsulent og administrerende direktør Bjørn Eilertsen til digi.no.

På halvannet år har selskapet vokst fra 4 til 14 personer, men det stopper ikke her. Til neste år skal Amende ha seks flere IT-hoder på plass.

Selskapet ligger an til en forventet omsetning på 15 millioner i år og prognosene til neste år er 25 millioner.

Eilertsen kan ikke si noe om resultatet foreløpig, annet enn at «det går til de grader i pluss».

Konsulentselskapet baserer seg på seniorkompetanse og alle som er ansatt kommer fra de store konsulentselskapene som Accenture, Avenade, CapGemini, PricewaterhouseCoopers og TietoEnator.

Selskapet tilbyr nisjeorientert seniorkompetanse innenfor microsofts-plattformen i tillegg til teknisk prosjektledelse, rådgivning og utvikling av fagapplikasjoner og forretningskritiske løsninger.

Eilertsen tror at de dårlige tidene kan føre til at mange må gå fra de store konsulentselskapene og at de starter opp for seg selv. Dette kan bli en trussel for IT-gigantene.

- Vi ser tendenser til en arbeiderforakt i bransjen. I gode tider gjør man alt for å få tak i nye hoder, mens når det går dårlig snur arbeidsgiver dem ryggen, sier han.

Dette skal man være forsiktig med, advarer han. Konsulentene sitter på en viktig kompetanse og ikke minst har de nærhet til kunden. Om konsulenten går over til egen virksomhet kan de lett ta med kunden. Det som betyr noe for kunden er kontakten og at jobben blir gjort forsvarlig.

I tillegg kan konsulenter som starter opp i små virksomheter tjene langt mer, fortsetter Eilertsen.

Hos Amende har alle konsulentene en eierandel og får aksjeutbytte i tillegg til bonuser.

Konsulentselskapet kjører en kostnadseffektiv profil. Den eneste kostnaden er i prinsippet husleie for kontorlokaler. Eilertsen beskriver seg selv som «et vandrende sentralbord».

Det eneste som er outsourcet er regnskapet, ellers gjør konsulentene alt av det administrative selv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.