BEDRIFTSTEKNOLOGI

Konsumenter, ikke bedrifter, velger bærbare PC-er

Asiatiske analytikere mener at det først og fremst er konsumentene som vil kjøpe bærbare PC-er tiden som kommer. Bedriftene nøler, derimot.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
21. nov. 2003 - 12:32

Stadig lavere priser på bærbare PC-er har ført til at mange har byttet ut den stasjonære og plasskrevende hjemme-PC-en med en bærbar maskin. Analytikere forventer at salget av bærbare PC-er etter hvert vil utgjøre omtrent en tredjedel av det totale PC-markedet. I dag er andelen omtrent 25 prosent.

    Les også:

Bransjen selv er mer optimistisk. Compal Electronics, verdens nest største produsent av bærbare PC-er - det mest på oppdrag fra andre selskaper, uttalte ifølge Reuters nylig at det venter at bærbare PC-er vil utgjøre 50 prosent av markedet innen 2007. Dette begrunnes først og fremst med bedriftenes økte ønsker om fleksibilitet og mobilitet.

Henry King, analytiker ved Goldman Sachs, sier til Reuters at mange bedrifter ser på det som en sikkerhetsrisiko å la ansatte løpe rundt med bærbare PC-er som inneholder informasjon bedriftene ønsker å holde for seg selv. Derfor er det ofte bare de ansatte i salgsavdelingene som tildeles bærbare PC-er, siden disse har behov for å ta med seg informasjon ut til kunder.

En annen faktor er det at bærbare PC-er leverer dårligere ytelse enn stasjonære modeller til samme pris, selv om forskjellen er blitt mindre det siste året og mange bedrifter begynner å få bedre økonomi. Bærbare PC-er er også gjerne dyrere å reparere en de stasjonære.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.