RESULTATERFINANS

Kontantkort og svensker kan gi tusenvis av nye e-kunder

I februar lanserer eSolutions et eget kontantkort for Internett og neste sommer budsjetterer eSolutions med 250.000 Payex-villige nordmenn på nettet. Og snart kommer svenskene...

28. okt. 2002 - 15:43

Betaling for innhold på det åpne og frie internettet har blitt sett på som en trussel mot mediekanalens videre vekst - samtidig kan det synes å ha vært en redningsplanke for innholdsaktører med dårlig økonomi.

Det siste året har alle de tre skandinaviske landene bestemt seg for å få på plass et formalisert opplegg for betaling for innhold på Internett. Norge var tidlig ute med å forsøke å få i gang dette arbeidet, og to norske selskap, eSolutions Group og Netaxept, fikk tilslaget i Norge, Sverige og Danmark.

eSolutions ligger imidlertid bedre posisjonert enn selskapet til Posten, Accenture og DnB. Med Payex-konseptet har de fått i gang en felles standard for handel over Internett og m-handel med mobiltelefon i både Norge og Sverige. Det dreier seg først og fremst om småpengetransaksjoner, der brukerne er villige til å betale små beløp for billige produkter.

Selskapet har budsjettert med 250.000 nettbrukere med Payex-konto og 200 brukersteder per 1. juli 2003, men det var før selskapet fikk tilslag på rammeavtalen med nettorganisasjonen BitoS i Sverige.

- Avtalen med organisasjonen til de svenske nettstedene er ikke inkludert i prognosene våre. Etter avtalen med BitoS vil vi måtte justere totaltallene våre, sier Raymond Klavestad som er administrerende direktør i eSolutions.

Nylig fikk eSolutions tilslag på en avtale som gir dem tilgang til det svenske internettmarkedet.

Per i dag har selskapet bortimot 90.000 norske surfere og 135 brukersteder i porteføljen. De tallene er forventet å vokse eksponentielt i året som kommer.

Det er en hyggelig justering som Klavestad må gjøre når svenskene kommer på banen. Hvis selskapet når 250.000 betalende brukere som benytter minst ett av 200 nettsteder i juli neste år, har den norske virksomheten nådd kritisk masse,

- Vi jobber tett sammen med nettstedene for å finne måter for dem å aktivisere brukerne sine, sier han som respons på spørsmål om hvor mange som virkelig benytter seg av Payex-løsningene når de først har registrert seg som brukere.

Klavestad opplyser at sport, og spesielt fotball, er blant de områdene som er enklest å selge inn til ivrige nettbrukere.

- Pluss erotikk da. Men sånn har det vært i alle år. Vi forholder oss til norsk lov og pålegger kundene våre det samme. Det er veldig vanskelig å ekskludere noen kunder i dagens marked, men vi forsøker å være veldig forsiktg med dette. Vi har sagt fra til noen kunder, hevder han og sier de opplever en hyppighet på kjøp på rundt 3-4 i måneden i snitt.

Klavestad innrømmer at det fortsatt er en lang vei før de har greid å overvinne skepsisen blant nettbrukerne til online-transaksjoner, inkludert betaling med kredittkort over nettet.

- Det finnes fortsatt store barrierer mot å betale med kredittkort. Derfor lanserer vi i februar neste år et kontantkort som kan benyttes på betalingstjenester på Internett, sier han og forklarer hvordan dette skal fungere:

- Vi skal tilby et kontantkort ute i butikkene som først og fremst retter seg mot ungdomssegmentet. Det skal være mulig å kjøpe et kort til for eksempel 250 eller 500 kroner, ta med det hjem til datamaskinen, gå ut på nettet på et av nettstedene som benytter payex, aktivisere en pin-kode. Og vips så er du inne på betalingstjenesten.

Han mener en av de største barrierene for nettbrukerne er å oppgi identifikasjonsinformasjon online.

Klavestad opplyser at de også har planer om å tilby et kontantkort som du kan fylle opp Payex-kontoen med, hvis du ikke ønsker å overføre eller har tilgang til nettbanken din.

- Vi inngår veldig snart en avtale med en stor distribusjonskjede om salg av e-kontantkort. Jeg kan dessverre ikke, per i dag, fortelle hvilken kjede det er, sier han.

Men eSolutions driver ikke bare med betalingstransaksjoner. Med 35 ansatte og syv datterselskap er fokuset også på sikkerhetsteknologi, digitale ID-er og sertifikater.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra