Konvergensrunden 6. november 2000

Dette skriver nettavisene i dag.

Aftenposten bringer saken om at den norskeide nettbutikken Yatack tapte navnestriden mot danske Jatak i København Byret. Det betyr at Yatack ikke kan bruke merkenavnet Yatack og Yatack.com i Danmark.

Dagens Næringsliv kan fortelle at lokalportalen Dinby.no trenger mer penger. I løpet av tre måneder må pengekassen fylles opp om ikke selskapet må sette kroken på døren. - Får vi ikke penger, blir den ytterste konsekvens å stenge selskapet, sier administrerende direktør John A. Hegrenes til dn.no.

Den rosa papiravisens nettutgave har også en sak på at spill for mobiltelefoner og Internett er i ferd med å bli millionbusiness. Nokia har fått med seg 500.000 mobiltelefonbrukere til sitt multimediale virkelighets-spill, forøvrig en sak flere nettaviser serverte sine lesere i forrige uke.

dn.no registrerer også at Telenor, gjennom sitt eierskap i Connect Austria, har fått UMTS-lisens i Østerrike for en halv milliard kroner, Telenors andel er under 100 millioner kroner.

Nettavisen har hentet saken om at Kark aldri ville fusjonere fra svenske Dagens Nyheter. Den tidligere konsernsjefen i Telia og fusjonsdødaren Jan-Åke Kark ville egentlig ikke slå sammen Telenor og Telia. Spesielt dårlig likte han at Tormod Hermansen skulle bli toppsjef.

Dagens Næringsliv er kilden for Nettavisens oppslag om at den britiske toppsjefen Paul Chisholm i Colt Telecom er den best betalte med en lønnspakke på 1,9 milliarder kroner.

"Dressmart får en ny sjanse" er tittelen på en sak Nettavisen har hentet fra Ekonomi24 om at den konkursrammede nettbutikken Dressmart gjenoppstår etter at klesprodusenten New Wave har fått aksjonærenes velsignelse til å overta selskapet.

Bergens Tidende (BT) skriver i dag at musikkindustrien forlanger at NTNU stanser nedlasting fra Napster over universitetets servere. Avisen skriver dessuten at plateselskapet Universal avfeier Bertelsmanns Napster-avtale som "et PR-stunt uten substans". Søksmålet fortsetter, fastholder plategiganten.

BT gjentar også, i likhet med Computerworld (CW), en sak som først sto å lese på britiske The Register om at en ny datavaksine fra PC-doktoren McAfee slår ut operativsystemet Windows.

CW skriver dessuten om Suns strategi for det trådløse Internett, der et av tiltakene for å få sin plass i den trådløse solen, er et investeringsfond på 100 millioner dollar. Ledelsen i Sun Norge utelukker ikke at et norsk selskap kan få sin del av kaka.

Dataavisen melder også at selv om Compaq har inngått en strategisk allianseavtale med Microsoft, tviler Capellas & Co på Microsofts muligheter til å bli ledende på Internett på lang sikt.

Trønderhovedstadens største papiravis, Adressa, forteller om Sparebankforeningens undersøkelse som viser at en million nordmenn bruker nettbank.

"Beskyldt for illegalt datatyveri" er en annen tittel som står å lese i Adresseavisen. Artikkelen handler om at Østerriksk offentlighet i flere uker har fulgt en sak der det daglig kommer nye avsløringer med navn på gjerningsmenn og ofre - og som nå ser ut til å stramme til mot Østerrikes best kjente politiker, den høyrepopulistiske Jörg Haider, regjeringssjef i delstaten Kärnten og tidligere formann for Frihetspartiet FPÖ. Hva Adressa oppfatter som "legale datatyveri", nei se dét sier avisen intet om.

Trygve Hegnars nettpublikasjon IT-kanalen gjengir en børsmelding om at Hands ASA fredag kjøpte 200.000 aksjer i eget selskap. Kjøpet er gjort til en gjennomsnittskurs på 30,9306 kroner per aksje. Samme organ forteller dessuten at NSB skal nå tilby sine kunder billettløse togreiser.

Til toppen