BEDRIFTSTEKNOLOGI

Konverterer Flash-annonser til HTML5

Google hjelper annonsører over i ny virkelighet.

Det er stadig sjeldnere nødvendig å bruke Flash for å lage webinnhold. Dette gjelder også annonser.
Det er stadig sjeldnere nødvendig å bruke Flash for å lage webinnhold. Dette gjelder også annonser. Bilde: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
26. feb. 2015 - 07:58

Stadig mer av tiden vi bruker på weben, skjer med mobile enheter som ikke har støtte for Adobe Flash-basert innhold. Mange innholdsleverandører har innsett dette og tilbyr derfor innholdet som med webstandarder som HTML5, JavaScript og CSS.

Flash-blokkering

Ofte er det i dag annonser som utgjør det eneste Flash-baserte innholdet på dagens nettsteder. Men flere nettlesere blokkerer i dag – enten med innebygd funksjonalitet eller med et nettlesertillegg som brukeren har installert – avspilling av Flash-innhold. Dermed blir ikke annonsene vist.

I går kunngjorde Google at selskapets annonsevirksomhet har tatt i bruk et verktøy som automatisk konverterer Flash-baserte annonser til HTML5. Hensikten er å gjøre annonsene tilgjengelige også på enheter og i nettlesere som ikke støtter Flash.

Flash-annonser som lastes opp gjennom verktøy som AdWords og AdWords Editor, men også tredjepartsverktøy, vil i mange tilfeller automatisk konverteres til HTML5. Selve konverteringen gjøres med verktøyet Swiffy. Det er dog ikke alt Flash-innhold som lar seg konvertere, men dette kan testes av annonsekundene selv på Swiffy-nettstedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.