Kort liv for nettbutikker

I forbindelse med en prisundersøkelse, fant nettstedet Akamera.no ut at svært mange nettbutikker er blitt nedlagt det siste halvåret.

I forbindelse med en pristest på digitale kameraer fant Martin Lexow Wirak, daglig leder av nettstedet Akamera.no, ut at svært mange butikker hadde blitt nedlagt siden forrige gang nettstedet utførte en tilsvarende test - for et halvt år siden.

- Det ser ut til at nær sagt hvem som helst kan starte opp en nettbutikk, med det resultat at det er mange useriøse butikker ute og går, sier Wirak i en pressemelding.

Han tror at de fleste av eierne nok har gode intensjoner, men mangler kapital og markedsføringskraft til at butikken blir levedyktig.

- Det er nesten synd at det er så billig å få opp et nettsted. Hadde det vært dyrt å lage nettbutikk, ville man nok hatt færre useriøse aktører. Som oftest går butikken under etter en stund, noe som fører til at kundene ikke får noen butikk å forholde seg til hvis de får problemer med varene.

I tillegg mener Wirak at mange eiere av nettbutikker ikke gidder å fjerne nettstedet fra weben etter at satsingen er gitt opp. Lite observante forbrukere vil kunne finne på å bestille utdaterte produkter til ågerpriser fordi de ikke-oppdaterte nettstedene framstiller dem som siste nytt.

Et godt eksempel er denne produktsiden hos Telehuset.

Endring 05.12.2002 klokken 1755: Da denne artikkelen ble skrevet, pekte lenken over til en eldre Compaq-PC med en prislapp på godt over 20.000 kroner. Nå, litt senere på dagen, er PC-en på siden blitt byttet ut med en nyere modell. Tilfeldig?

Til toppen