Kosmo vil ha døgnåpen forvaltning

Regjeringen skriver i sitt forslag til statsbudsjett for 2001 at en vil gjøre det elektroniske tjenestetilbudet fra offentlig forvaltning tilgjengelig for brukerne 24 timer i døgnet, sju dager i uka.

- Dette er ett av flere tiltak som skal gjøre forvaltningen tilgjengelig for publikum når det passer den enkelte. Det betyr ikke at forvaltningens kontorer gjør noe med åpningstidene, men at elektroniske selvbetjeningsløsninger skal gjøre det mulig å få utført enklere tjenester uavhengig av åpningstidene, sier arbeids- og administrasjonsminister Jørgen Kosmo.

- Forvaltningen i vårt land skal i større grad enn i dag foregå nær brukeren. Innføring av nettbaserte tjenester i forvaltningen er derfor ikke et grep for å sentralisere forvaltningen. Tvert imot; på samme måten som vi sender epost mellom kontorer i samme bygning vil arbeidsøkeren på et tettsted bruke nettjenester for å kommunisere med sitt lokale arbeidskontor, eller offentlige servicekontor. Det er økt service og bedre tilgjengelighet som ligger bak døgnåpen forvaltning, sier Kosmo.
Les mer om åpenhet i forvaltningen:
Grete Knudsen: - Forvaltningen skal holde døgnåpent
E-post skal gi døgnåpen forvaltning
Autentisering myndighetenes største utfordring
Knudsen vil ha fortgang i eNorge-planene
Grete Knudsen: - Jeg er eMinisteren
Grete Knudsens ni utfordringer
Forvaltningens bruk av IT-baserte tjenester stiller store krav til sikkerhet og autentisitet for at nettdokumenter også skal kunne få juridisk gyldighet. Innføringen av digital signatur vil derfor være en viktig forutsetning for dette, anfører Kosmo i sitt budsjettforslag.


Han foreslår derfor at det gjennomføres pilotprosjekter med bruk av digital signatur i samband med elektronisk dokumentutveksling, og utad mot forvaltningens brukere.

Et utvalg vil ved årsskiftet legge fram forslag til politikk og retningslinjer for bruk av digital signatur i forvaltningen.

Anbefalingene fra dette utvalget vil bli fulgt opp og det skal utvikles regelverk for elektronisk og juridisk bindende kommunikasjon med forvaltningen.

Regjeringen tar også sikte på at neste år skal markedere startskuddet for etablering av offentlige servicekontor her i landet. Akershus fylke er først ute og målet er at alle kommunene i fylket skal ha etablert offentlige servicekontor innen 1. november 2001.

Allerede finnes det offentlige servicekontor i nærmere 20 kommuner i Norge. Planen er at hele landet skal få dette tilbudet: én dør, ett nummer. Trygdeetaten, skatteetaten og arbeidsmarkedsetaten vil samarbeide slik at publikum får et samlet tilbud på ett sted.

- Folk er lei av å måtte løpe fra kontor til kontor og på kryss og tvers mellom de ulike etatene, og ofte uten å få svar på det en er ute etter, sier Kosmo.

- Foruten bedre, raskere og enklere service og tjenester til befolkningen, venter vi at servicekontorene vil gi oss gevinster i form av bedre samarbeid og koordinering mellom de ulike statlige etatene, avslutter Kosmo.

Til toppen