Kostbar JenteROM for de få

Tirsdag slapp Det Nye sin nye JenteROM på markedet i et opplag på 100.000 og med en prislapp på over en million kroner. - Jeg må innrømme at jeg er stygt redd for at flesteparten av disse CD-ROMene havner i søpla, sier Per Morten Hoff, generalsekretær i KDL.

Det Nyes CD-ROM har fått mye forhåndsomtale, ikke minst fordi den henvender seg hovedsaklig til jenter i alderen 18-28 år, en målgruppe som til nå har vært beskjeden med å ta i bruk nye medier. CD-platen inneholder blant annet interessante seksualopplysninger fra Statens helsetilsyn, mosjonstips fra Anette Bøe og Ingrid Kristiansen samt trendtips fra Mona Grudt.

- Vi benytter Det Nye som distribusjonskanal og håper å komme med en slik produksjon en gang i året, sier administrerende direktør Siv J. Henningstad i Blekkhuset AS. Selskapet står bak produksjonen og har hanket inn EUROCD Norge på Rjukan som samarbeidspartner. Hun mener det finnes nok multimediemaskiner ute i markedet til at JenteROMen forsvarer en plass blant jentene.

Generalsekretær i Kontor og Datateknisk Landsforening (KDL), Per Morten Hoff, synes det er tøft å lansere et produkt rettet mot en målgruppe der få er interessert.

- Det er som å skyte med hagle ut i verdensrommet, sier mannen bak statistikkene som vanligvis blir referert når det gjelder hvor mange som har tilgang på datamaskiner i Norge. I dette tilfellet tør han ikke anslå hvor mange som egentlig kan befinne seg i CD-ROM-målgruppen til Det Nye.

- Det er jo annerledes for PC World og databladene som befinner seg midt i de riktige målgruppene. For dem er det naturlig å legge ved et slikt produkt. For Det Nye er det nok litt for tidlig, selv om jeg synes dette er en spennende form for markedsføring, sier han, og anbefaler Det Nye å følge opp med markedsundersøkelser for å kartlegge hvor mange av de 100.000 som faktisk blir benyttet.

Ansvarlig redaktør Kristin Ma Berg i Det Nye sier de ikke har foretatt noen undersøkelser på hvor mange av leserne som sitter med CD-ROM-spillere. Hun innrømmer at en god del av JenteROMene nok kommer til å gå i søpla.

- Det er kun ti prosent av leserne våre som har tilgang til Internett. Det er klart bruken av JenteROMen vil dreie seg om en nisje, sier hun. Ma Berg er imidlertid ikke engstelig for bortkastede kostnader.

- Økonomien i prosjektet har heldigvis andre tatt seg av. Hvis du ser på JenteROMen, finner du at at vi har en mengde sponsorer, sier hun. I prosjektet finnes blant andre Libresse, Gjensidige, Telenor, La Mote, Body Shop, Twinings Tea og Hydro Texaco.

CD-ROMen inkluderer en startpakke fra Telenor med en månedsgratis internettabonnement. Det Nye-redaktøren mener at det er bladets plikt å informere leserne om temaer og ting som vil være dominerende om noen år..

- Vi vil ikke pushe dette produktet på leserne, men vi føler et ansvar for å informere jentene våre om det som kommer. Jentene har en rett til å vite om Internett og CD-ROM, sier hun og mener at produktet passer best for sitt blad som sitter med den yngste målgruppen blant damebladene.

Til toppen