Kraftig fremgang for Opera

Opera-sjef Jon von Tetzchner kan glede seg over kraftig fremgang for Opera-nettleseren.

Opera Software er et av Norges mest kjente IT-selskaper, og de klarer seg godt økonomisk på tross av at de konkurrerer i en nisje der produktet for det meste deles ut gratis.

Nå har selskapet lagt frem tallene fra årets andre kvartal, og de viser en kraftig fremgang sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Omsetningen steg med hele 50 prosent og endte på 112,7 millioner kroner. Overskuddet endte på 17,7 millioner, noe som er en kraftig fremgang fra 2,2 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Selv om nettleseren til PC-markedet deles ut gratis og ikke har annonsevisninger, så er den fortsatt en viktig inntektskilde. Opera forteller at de omsatte for 23,2 millioner kroner, opp hele 49 prosent fra i fjor, i dette segmentet. Det skyldes i hovedsak at Google betaler for å være standard søkemotor i Operas nettleser.

Dette er forøvrig samme inntektskilde som gjør Mozilla, organisasjonen bak Firefox-nettleseren, til en pengemaskin.

Det viktigste segmentet er imidlertid det Opera kaller Internett Devices, det vil si enheter som kan koble seg opp på internett uten å gå via en PC. Det vil i praksis stort sett bety mobiler, men andre enheter som interaktive TV-er og spillkonsoller som Nintendo Wii faller også inn under denne kategorien.

Her endte omsetningen på 89.5 millioner kroner, en fremgang på 50 prosent fra i fjor.

Samtidig med resultatfremleggelsen, forteller Opera at de skal fortsette å kjøpe sine egne aksjer. Disse skal brukes til å betale ut aksjonærer og styremedlemmers opsjoner, slik at vanlige aksjonærer ikke vannes ut.

Totalt er det snakk om å kjøpe inntil 3 millioner aksjer i forbindelse med dette programmet. Opera har utstedt cirka 119,6 millioner aksjer. Per i dag eier selskapet 56.402 av sine egne aksjer.

Til toppen