I første kvartal hadde ASK driftskostnader på 27,4 millioner kroner og en resultatmargin på 19,9 prosent. Etter innfusjoneringen av Proxima hadde selskapet i andre kvartal driftskostnader på 72,6 millioner kroner og en resultatmargin på 7,8 prosent.
I tredje kvartal er kostnadsbildet og dermed også resultatmarginen ytterligere svekket. Driftskostnadene økte med hele 33 prosent til 96,9 millioner kroner. Driftskostnadene utgjør nå 20 prosent av omsetningen.
- Det har ikke skjedd noen økning i den underliggende kostnadsbasen sier administrerende direktør Ole J. Fredriksen til digi.no.
_logo.svg.png)

Fredriksen forklarer de voksende kostnadene med økt markedsaktivitet. Bonusutbetalinger mot slutten av perioden er et eksempel på kostnader som har slått inn i kvartalstallene.
- Vi har heller ikke rukket å ta ut kostnadssynergier etter fusjonen med Proxima, poengterer Fredriksen.
På lang sikt mener han at ASK bør ha driftskostnader som ligger på rundt 15 prosent av omsetningen. I enkelte perioder mener han det er naturlig at man legger seg på et høyere kostnadsnivå enn ellers i forbindelse med spesielle markedsaktiviteter.
TABELL: ASKs driftskostnader representert som prosent av omsetningen. Tilhørende resultatgrad har utviklet seg som følger de siste fem kvartalene.
Q3 1998 | Q2 1998 | Q1 1998 | Q4 1997 | Q3 1997 | |
Kostnadsandel | 20 % | 18,7 % | 15,3 % | 12,9 % | 15,5 % |
Resultatgrad f. skatt | 7,3 % | 7,8 % | 19,9 % | 22,7 % | 20,8 % |
Drifskost. mill. kr. | 96,9 | 72,6 | 27,4 | 31,3 | 24,8 |