Nesten 12 milliarder norske kroner ble brukt til online-shopping i uken som inkluderte den tradisjonelle Thanksgiving-festen, ifølge tall fra PC Data USA.
- Tidlige indikasjoner tyder på at salget via Internett er omtrent dobbelt så stort som i 1999. Mer enn 90 prosent av hjemmebrukerne sier at de planlegger å bruke mer penger online i år enn i fjor, sier analytiker Anthony Noto i Goldman Sachs til CBS Marketwatch.
De mestselgende kategoriene er reiser, datautstyr og elektroniske hjelpemidler.
Likevel er rapporten til PC Data ikke bare positiv. Tilbakemeldinger fra brukerne tyder på at mange hadde problemer med å gjennomføre transaksjonene. Faktisk hadde så mange som en tredjedel av brukerne følgende problemer: 47 prosent oppgir at varen ikke var på lager og 26 prosent hadde problemer med å navigere på web-siten.
Fortsatt er det flere uker igjen av julesalget, og gigantene forbereder salg så tett opp til 24. desember som overhodet mulig. Amazon.com garanterer at varer som er bestilt før klokken 23:59 den 23. desember skal komme tidsnok for julaften ved å bruke United Parcel Service.
- Julehandel rammet av nettbrudd
- Nettbutikker taper millioner i jula
- Ta en pause i jula!
- Messias ikke på nettet til jul
- E-kjøpmann: - Nettjulehandelen blir en flopp
- Cubus.no er utsolgt på T-skjorter
- Min handleliste til jul
- Nordmenn klare som egg til å nettshoppe
- Netthandelen modnes med jula
- En av åtte vil handle julegavene på nett i år