RESULTATERFINANS

Kraftig tap for Funcom

Men 750.000 personer har meldt sin interesse for å teste selskapets nye håp.

Det norske spillselskapet Funcom bruker store ressurser på å utvikle rollespillet The Secret World. Bildet er hentet fra spillet som er utsatt, men som etter planen vil bli lansert i løpet av juni.
Det norske spillselskapet Funcom bruker store ressurser på å utvikle rollespillet The Secret World. Bildet er hentet fra spillet som er utsatt, men som etter planen vil bli lansert i løpet av juni. Bilde: Funcom
28. feb. 2012 - 09:05

Det norskbaserte spillselskapet Funcom presenterte tirsdag et betydelig tap for fjerde kvartal. Regnskapet viser med all tydelighet at de som investerer i spillutvikling bør være utstyrt med gode nerver.

Selskapet må ta store tap på utvikle The Secret World, et online rollespill (MMORPG), som Funcom håper vil bli så populært at inntektene vil begynne å renne den riktige veien. Tidligere i år meldte selskapet at lanseringen av storsatsningen vil bli utsatt fra april til slutten av juni. I resultatrapporten som ble presentert tirsdag sto det at de ville «polere» spiller ytterligere men at de aller fleste funksjoner nå var på plass.

Hovedinntektene kommer nå fra spillet Age of Conan, som ikke har blitt den suksessen som var forventet. Inntektene beløp seg i kvartalet til 4,3 millioner dollar, 24 millioner norske kroner, noe som er mer enn en million dollar lavere enn samme tid året før. Resultat før skatt endte med et minusresultat på 6,1 millioner dollar, 34,1 millioner norske kroner.

I fjor vinter hentet selskapet inn 15 millioner dollar, 84 millioner norske kroner, i et konvertibelt obligasjonslån. Dette betyr at de som lånte selskapet penger på gitte betingelser kan omgjøre det utestående lånebeløpet til aksjer på gitte betingelser.

Men investorene er optimistiske. Aksjekursen til selskapet har løftet seg over 140 prosent det siste året.

Investorer som følger Funcom er naturlig nok svært spente på hvilken mottagelse The Secret World vil få i markedet. Funcom har brukt mye ressurser i fjerde kvartal på å presentere spillet for media og skriver i resultatrapporten at tilbakemeldingene har vært svært positive. Så langt har mer enn 750.000 personer meldt seg som beta-testere av spillet.

Men det er ikke bare The Secret World selskapet satser på. De vil snart lansere det Facebook-baserte spillet Fashion Week Live sammen med 505 Games og IMG.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.