Kraftig vekst for Google+

Selv om bare 25 prosent av brukerne anses som aktive.

Google åpnet en begrenset betaversjon av tjenesten Google+ i juni i fjor. For ganske nøyaktig et år siden ble tjenesten åpnet for alle. I går, omtrent 12 måneder senere, kunngjorde teknologisjef Vic Gundotra at antallet registrerte brukere har passert 400 millioner denne uken. I juni var antallet 250 millioner. Han skriver dessuten at antallet aktive brukere har passert 100 millioner per måned.

Hva som skal til for at Google skal anse en bruker som «aktiv», er kan virke uklart, men i en kommentar til sitt eget innlegg skriver Gundotra at tallet kun omfatter brukere som har besøkt plus.google.com eller brukt mobilapplikasjonen.

Noen har reagert på at Google tidligere har oppgitt høyere tall, for eksempel i forbindelse med utviklerkonferansen Google I/O i juni, men ifølge Gundotra inkluderte disse tidligere tallene også annen bruk av Google+-relatert funksjonalitet, for eksempel bruk av Google+-kretsene i Gmail og bruk av +1-knappen i blant annet Google Play.

Vic Gundotra i Google.
Vic Gundotra i Google. Bilde: Google

Mange liker fortsatt å sammenligne brukertallene til Google+ med tilsvarende tall for Facebook, selv om Google+ etter hvert har utviklet seg til å bli noe helt annet Facebook. Likevel, Facebook kunngjorde i slutten av juni at antallet aktive brukere av tjenesten per måned var 955 millioner. Av disse logget 543 millioner seg på via mobilen. Det er uklart om dette inkluderer ekstern bruk av Liker-knapper og debattsystemer.

Google+ anses av Google som både et nav mellom de øvrige tjenestene selskapet tilbyr, og som et lag med ekstra funksjonalitet som ligger på toppen av stadig flere av de øvrige tjenesten. Mens mange av tjenestene tidligere har fremstått som relativt separate i Googles portefølje, så blir de i økende grad integrert med de øvrige via Google+.

I tillegg fungerer selve Google+-nettstedet som et sted for interessedeling. Fotografer var blant de første til å omfavne mulighetene. Men konkurransen fra blant annet Facebook-eide Instagram er hard, noen som nok har bidratt til Googles oppkjøp av Snapseed-utgiveren Nik Software. Dette oppkjøpet er omtalt i en separat artikkel.

    Les også:

Til toppen