Kraftig vekst i Dropzone

Dropzone-sjef Trond Dahl leverte en omsetningsvekst på 34 prosent i 2003.

Mange aktører har tidligere spådd en kort fremtid for rene e-handelsbutikker. Men nå viser flere rene e-handelsbutikker en positiv utvikling. Tidligere har selskaper som Komplett og PZ Web vist god fremgang. Nå melder også Dropzone, som driver e-handel mot bedrifter, om kraftig vekst i 2003.

Dropzone fikk en omsetning for 2003 på 166,5 millioner kroner, noe som er en vekst på hele 34 prosent fra 2002. Selskapet fikk et driftsresultat før avskrivninger på tre millioner kroner. Fjerde kvartal ble svært godt, med en omsetning på 49,2 millioner kroner.

- Vi er veldig godt fornøyd. Vi har økt mye mer enn forventet. Ikke minst har januar vært en bra måned. Desember var rekord, sier administrerende direktør Trond Dahl i Dropzone til digi.no.

Selskapet har ti ansatte i Norge og Sverige, og det er samme antall som for to år siden. I denne perioden har omsetningen likevel doblet seg fra knappe 80 millioner kroner i 2001 til nesten 170 millioner kroner i 2003. Veksten kommer til å fortsette, mener Dahl.

– Forretningsmodellen er veldig automatisert. Vi kan klare mye mer omsetning uten å øke antall ansatte. Driftsmarginen vil derfor bli kraftig forbedret i 2004, sier han.

Dropzone leverer IT, kommunikasjon, mobil- og kontorprodukter til næringslivet og offentlig sektor. Blant konkurrentene er aktører som Komplett og MPX. Komplett er desidert størst i markedet. Men Dropzone er med i konkurransen om å være den nest største.

– Det er Komplett og MPX som er de viktigste konkurrentene våre. Vi konkurrerer også med tradisjonelle systemintegratorer som Ementor, Computerland og Bravida, sier Dahl.

Dropzone er en ren B2B-aktør, og skiller seg ut fra Komplett og MPX på den måten.

– Vi er en ren business to business-butikk. Vi selger ikke en eneste kabel til privatpersoner, sier han.

Til toppen