Kraftig vekst i flatskjermer

Nordmenn ligger et hestehode foran svenskene på innkjøp av flatskjerm, viser salgstall fra Elkjøp.

Nordmenn ligger et hestehode foran svenskene på innkjøp av flatskjerm, viser salgstall fra Elkjøp.

Omsetning av forbrukerelektronikk fortsetter å øke, viser ferske tall fra Elektro- og elektronikk (EE) bransjen.

Hos Elkjøp er dette merkbart på salget av TV-apparater med flatskjerm, skriver selskapet i en pressemelding.

Flatskjerm utgjør nå 35 prosent av TV-salget. Og nordmennene ligger langt foran svenskene i kjøp av flatskjerm.

Massemarkedet har akkurat begynt å kjøpe flat-TV. I februar var salget av flatskjerm-TV for første gang større i volum enn tradisjonelle TV-apparat. I juni utgjorde flatskjerm omtrent 40 prosent av det totale TV-salget, og Norge ligger langt foran Sverige og Finland.

I Norge kjøper én av tre flatskjerm, mot vel én av fire svensker og i underkant av én av fire finner. Danskene leder. Der var over 40 prosent av TV-apparatene som ble solgt i mai flatskjerm-TV.

32-tommer (LCD) er det apparatet som har den største salgsveksten. Dette er en størrelse som passer en alminnelig stue, mener Elkjøp.

Halvparten av de som nå kjøper flatskjerm, kjøper for å ha TV-apparatet på bordstativ. Produsentene leverer i økende grad bordstativ til flatskjerm-TV-er helt opp i 42 - 50 tommer.

En god flatskjerms-TV på 32" koster i dag omtrent det samme som en topp widescreen 32 tommers rør-TV kostet for noen få år siden, hevder Elkjøp.

Til toppen