Network Norway, One Call og MyCall fikk store problemer torsdag, og skylder på en endring Telenor gjorde i sitt mobilnett. Telenor reagerer kraftig på beskyldningene. (Bilde: PantherMedia/Vladimir Vydrin)

Krangel om mobil-havari

Telenor og Network Norway skylder på hverandre.

Fra klokken 12.15 torsdag fikk hundretusener av mobilbrukere store vansker med å ringe, sende tekstmeldinger og databruk.

Network Norway, One Call og MyCall fikk alle problemer. Førstnevnte forteller til digi.no at de først ikke skjønte noenting av hvorfor kundene deres var rammet eller hva feilen kunne være.

Først nærmere seks timer senere ble årsaken kjent. Telenor hadde gjort en oppdatering i sitt mobilnett uten å varsle dem, hevder selskapet.

De tre berørte mobiloperatørene har godt over en halv million mobilkunder til sammen, og leier kapasitet i Telenors mobilnett.

– Det føles ikke godt å sitte i et kriseledelserom når man ikke riktig forstår hva som skjer. Vi hadde altså ikke selv gjort endringer i nettet, sier teknisk direktør Geir Løvnes i Tele2-eide Network Norway til digi.no.

Da problemene oppsto spurte de Telenor om de hadde gjort noe. Ifølge Løvnes fikk de gjentatte ganger beskjed om at Telenor ikke kjente til noen endringer.

Telenor reagerer sterkt på at de får skylden for problemene, noe de fullstendig avviser.

– Denne feilen ligger ene og alene hos Network Norway. De bare forsøker å legge skylda på oss, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor til digi.no.

Telenors informasjonssjef Jørn Bremtun får i oppgave å utdype dette. Han hevder at Network Norway har problemer i eget system innen såkalt nummerportabilitet.

– Det er et signaliseringsrelatert problem. Det vi gjorde i går var en rutinemessig oppgradering av mobilnettet. Det gjør vi hyppig og uten å varsle de som roamer i vårt nett. Dersom man har sine egne systemer i orden er den typen oppgraderinger vi gjorde i går helt uproblematisk, sier Bremtun til digi.no.

– Signalstorm

Oppdateringen Telenor utførte skal ifølge Network Norway ha medførte det Løvnes kaller en «signaliseringsstorm» i nettet deres.

– Veldig mange smarttelefoner begynner å signalere fordi de mistet nettforbindelse. Da ble det så mye trafikk at mobilnettet mer eller mindre datt ned. Det berørte alle våre kunder som befinner seg i områder der vi leier plass hos Telenor, sier Løvnes.

De berørte kundene merket dette ved at sannsynligheten for å komme fram med samtaler ifølge ham ble «veldig liten». Tekstmeldinger likeså. Mobildata skal ha fungert i starten, men også dette ble berørt etter hvert.

– Vi har ikke full oversikt over hvor mange som ble rammet, men vi kommer til å gå veldig nøye igjennom dette. Det er bare én ting som gjelder når noe slikt skjer, og de er å få kontroll over situasjonen.

Tele2 ble selv ikke rammet fordi de leier plass hos Netcom. Network Norway hevder at Telenor ikke har gitt noen forklaring på hvordan feilen kunne oppstå, og heller ingen forvarsel eller informasjon om endringen de skal ha utført torsdag.

– Vi har ikke fått noen forklaring. Vi er ikke fornøyd med at det tok nesten seks timer før Telenor fikk kartlagt årsaken, sier Løvnes.

Øistein Eriksen som er direktør i One Call sier i en pressemelding at han ser svært alvorlig på hendelsen. På vegne av kundene deres er han opprørt over at dette kunne skje.

Telenor hevder derimot at de berørte operatørene har et underliggende problem.

– Når de har et underliggende problem hos seg, så vil endringen vi gjorde i går føre til økt signalering. Men under normale omstendigheter vil det ikke skape trøbbel, sier Jørn Bremtun.

– Vi reagerer sterkt på at de legger all skyld på Telenor og at de ikke står opp for egne feil, avslutter Telenors informasjonssjef.

Fra cirka klokken 20.00 - 20.30 torsdag kveld skal mobiltrafikken igjen ha gått som normalt. Da hadde de tre mobiloperatørene vært delvis uten dekning i om lag 7-8 timer.

    Les også:

Til toppen